Opintojen ja työskentelyn siirtyessä verkkoon on keskusteluun noussut verkkoyhteydet, niiden haasteet ja kaatuilevat palvelut. Valitettavasti tällä hetkellä internetin keskustelukanavat ovat pullollaan jokseenkin harhaanjohtavaa ja osaltaan jopa virheellistä tietoa. Sekaannuksia näyttäisi olevan erityisesti ongelman paikantamisessa: kyykkääkö verkko vai palvelu, ehkä jopa molemmat?
Osa palveluntarjoajista on avoimesti kertonut haasteistaan vastata äkillisesti nousseisiin käyttäjämääriin ja jotkin palvelut ovat jo kaatuneetkin hetkellisesti. Jokainen palveluntarjoaja kertoo oman palvelunsa tilasta tiedotuskanaviaan pitkin. On kuitenkin tärkeää muistaa, että puhumme tällä hetkellä poikkeuksellisesta kuormituksesta. Palveluiden käyttö- ja käyttäjämäärät eivät ole nousseet ainoastaan Suomessa vaan globaalisti ympäri maailman.
Googlen palveluissa häiriötä ei ole juurikaan ollut ja kapasiteettiin panostetaan tällä hetkellä merkittävästi. Googlen G Suite Status Dashboard kertoo mikäli palveluissa esiintyy jotakin laajempaa häiriötä tai jos jostakin syystä palvelu olisi kokonaan pois käytöstä. Tätä kirjoittaessa, kaikki G Suite -palvelut ovat vihreällä, eli normaalissa toimintavalmiudessa.
- Jos epäilet ongelmaa palvelussa, älä luota pelkästään epävirallisiin nettikeskusteluihin. Kurkista G Suite Status Dashboardiin. Jos Hangouts Meetin kohdalla näkyy vihreää, kyse tuskin on laajemmasta ongelmasta itsessään palvelussa.
- Kun olet tarkistanut palvelun toimintatilan näyttävän vihreää, todennäköisesti ongelman syy on verkkoyhteydessä. Kyse voi olla sinun yhteydestäsi tai jonkun toisen samassa neuvottelussa olevan yhteydestä. Jos useammalla henkilöllä vaikuttaisi ääni ja videokuva toimivan, aika nopeasti pystyy havaitsemaan kenen yhteys aiheuttaa ongelmaa. Videokuvan käyttäminen etätyöskentelyssä on olennainen osa viestintää. Suosittelen siis lämpimästä pitämään kuvan käytössä jos se suinkin on mahdollista. Jos yhteys kuitenkin tökkii pahasti ja palaveri tai oppitunti on kesken, videokuvan ottaminen pois päältä säästää hieman yhteyttä ja sitä voi käyttää hätäapuna.
- Jos huomaat kotona olevan yhteyden tökkivän, mieti voisitko ottaa yhteyttä palveluntarjoajaasi ja päivittää yhteytesi tehokkaampaan? Ymmärrettävästi tämä saattaa herättää keskustelua kustannuksista, mutta nykymaailmassa useimmilla meistä on paljon verkkoa käyttäviä laitteita ja palveluita kotonaan, joten lisätehot yhteydessä tuskin ovat muutenkaan haitaksi. Säännöllisessä etätyössä tehokas verkkoyhteys on ehdottomuus.
- Sinulla saattaa olla omasta takaa "varayhteys": jos työpaikan tai kodin verkko kyykkää, koita jakaa yhteys puhelimestasi. Tällä konstilla saatat päästä nopeasti ongelmasta eteenpäin.
- Jos työskentelet tai opiskelet kotona ja yhteytesi tökkii, mieti mikä kaikki muu toiminta kuormittaa verkkoasi parhaillaan? Kokonaiskuormaan laskeutuu kaikki se, mitä kotisi verkkossa parhaillaan tapahtuu: ehkäpä puolisosikin tekee etätöitä, lapset opiskelevat etänä tai parhaillaan pelaavat verkossa, käynnissä saattaa olla isomman tiedoston lataus, jonka lisäksi sinulla saattaa olla kodin laitteistoa käyttämässä verkkoasi.
- Hieman harvinaisemmissa tilanteissa ongelmaa saattaa aiheuttaa laitteisto. Useimmiten kyse on yhteyttä jakavasta reitittimestä. Tehokaskaan yhteys ei pääse oikeuksiinsa jos vanhentunut tai heikkotehoinen reititin jarruttaa sen toimintaa.
Mia
Marketing & Change Management Manager
Cloudpoint - onnistumisvarmuutta sinne missä sitä tarvitaan
Heräsikö ajatus? Kirjoita kommentti!