Kaikilla yrityksillä on sellainen nykyään. Tai jos ei ole, pitäisikö? Erilaisista chattiboteista on kohistu paljon viime aikoina. Eikä suotta, ne ovat oivallinen keino lisätä verkkosivujen kykyä palvella sivuilla vierailevia henkilöitä.

Me Cloudpointilla olemme käyttäneet pariakin eri palvelua verkkosivujen chatiksi. Perusperiaate on kaikissa oikeastaan samanlainen: valittu asiakaspalvelu voi napata kiinni sivuston vierailijoiden kysymyksiä ja vastata niihin. Olennaista on tietysti reagoida nopeasti tai automaation kautta varmistaa, että asiakas saa tiedon mahdollisesta viiveestä. Eroavaisuudet palveluiden välillä alkavat näyttäytyä yleensä automaation puolella: sisältääkö palvelu chattibotin ja mitä botti mahdollisesti voidaan määrittää tekemään?

Miksi chattibotit ovat sitten niin olennaisia? Rehellisesti sanottuna, ihmiset eivät ole aina ihan niin nopeita reagoimaan kuin toivoisi. Botin avulla asiakas saa nopeammin vastauksen yhteydenottoonsa. Botit myös auttavat keskustelun vastavuoroisuudessa: näin chatti ei välttämättä enää ole jotain joka mahdollistaa vain väylän ottaa yhteyttä. Se myös avaa ja käy keskusteluja.

Todellinen ero voittajachatin ja muiden chattien välillä kuitenkin on tiedon tallentuminen. Ehdottomasti parhaimpia ovat ratkaisut, jotka tallentavat tiedon suoraan yrityksen asiakasrekisteriin, kuten Hubspot tekee. Tällöin chattibotti paitsi palvelee sivuston vierailijoita, keskustelee heidän kanssaan ja tallentaa tiedon suoraan CRM-ratkaisuun jatkokäyttöä varten. Sieltä henkilöstösi näkee kaiken muun asiakkuuteen liittyvän tiedon ja osaa näin palvella asiakasta paremmin. Myynnin näkökulmasta chatti tuottaa liidejä, joita tuskin voi koskaan olla liikaa.

Hubspotin kohdalla chatin perustoiminnot sisältyvät maksuttomaan CRM-ratkaisuun.
Kuulostaako hyvältä? Kerromme mielellämme aiheesta lisää! Voit varata ajan asiantuntijallemme täältä.

Mia
Marketing & Change Management Manager
Cloudpoint - onnistumisvarmuutta sinne missä sitä tarvitaan

Cloudpoint on sitoutunut auttamaan asiakkaitaan kaikissa tilanteissa. Ajattelemme asiakkaan puolesta ennen napin painallusta alati muuttuvassa maailmassa. Yhteistyö- ja toimintamallimme varmistaa onnistumisen siellä missä teemme töitä – Huolehdimme persuksille potkimisesta ja aikataulun pitävyydestä.

Heräsikö ajatus? Kirjoita kommentti!

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä postaukset:

Gmail vinkki: automaattinen lomavastaaja
Gmail vinkki: automaattinen lomavastaaja
20 kesäkuuta, 2012

Kesälomat lähenevät, joten lomavastaajan tarve on ajankohtainen. Gmailissa lomavastaajan voit asettaa päälle Sähköpostin...

Gmail vinkki: automaattinen lomavastaaja
Gmail vinkki: automaattinen lomavastaaja
20 kesäkuuta, 2012

Kesälomat lähenevät, joten lomavastaajan tarve on ajankohtainen. Gmailissa lomavastaajan voit asettaa päälle Sähköpostin...

Lanseeraamme uuden tuotteen: Gmail Connector for M-Files
Lanseeraamme uuden tuotteen: Gmail Connector for M-Files
12 kesäkuuta, 2013

Google ottaa turvallisuuden erityisen vakavasti ja joskus se aiheuttaa päänvaivaa muille kehittäjille. Tästä hyvänä esim...