Tekoäly (Artificial Intelligence, AI) on yksi nykypäivän kuumimmista puheenaiheista. Yritykset budjetoivat yhä enemmän resursseja tekoälyyn ja sen implementointiin organisaation toiminnoissa säilyttääkseen kilpailukykynsä muuttuvassa maailmassa. Tekoälyn hyödyt eivät kuitenkaan synny tyhjästä, vaan tekoälyratkaisuja mietittäessä yritykset joutuvat kiinnittämään huomiota kolmeen asiaan.

  1. Tarkoitus: Missä ja miten tekoälyä voidaan hyödyntää?
  2. Tehokkuus: Mistä saadaan laadukasta tekoälyä kustannustehokkaasti?
  3. Turvallisuus: Onko tekoälyn käyttö turvallista ja data suojattua?

Google on osoittanut sitoutumisensa tekoälyteknologian edistämiseen ja noussut alan edelläkävijäksi alkaen sen hakukoneesta, joka mullisti tapamme saada tietoa. Tekoälyä on kehitetty vuosien varrella ja nyt Googlen Gemini for Workspace vastaa kokonaisvaltaisesti yritysten tarpeisiin ja tekoälyn implementoinnin haasteisiin tehostaen niiden toimintaa luotettavalla tavalla.

 

Tekoälystä generatiiviseen tekoälyyn 

Tekoälyllä tarkoitetaan teknologiaa, jolla pyritään jäljittelemään ihmisen kognitiivisia toimintoja ja älykkyyttä. Tekoäly ei ole uusi ilmiö, vaan se on muuttanut ja parantanut jokapäiväistä elämäämme jo pitkään. Esimerkkinä tästä ovat GPS-navigointijärjestelmät, joissa tekoäly hyödyntää satelliitteja ja algoritmeja reaaliaikaisten navigointipalvelujen tarjoamiseksi.

Tekoälyn kehitys on johtanut erilaisten tekoälyn osa-alueiden syntymiseen, kuten Koneoppimisen (Machine Learning, ML). Siinä ohjelmisto oppii ja pyrkii kehittämään itseään pohjatiedon avulla. Analysoimalla säännönmukaisuuksia datassa ohjelma luo algoritmeja ja malleja, joita on voitu käyttää esimerkiksi kuvantunnistuksessa.

Koneoppimisen tuottama sisältö on kuitenkin ollut hyvin rajallista ja ennalta määriteltyä, mikä on johtanut Generatiivisen tekoälyn (Generative AI, GenAI) kehittymiseen. Se on tekoälyn osa-alue, joka keskittyy uuden sisällön luomiseen ja muokkaamiseen. Nyky-yhteiskunnassa tekoälyn kehitys onkin rinnastettavissa ihmisen kognitiiviseen kehitykseen.

Aikaisemmin “tekoäly-taaperomme” pystyi tunnistamaan kuvista koiria ja kissoja, mutta nyt siltä voidaan pyytää aiheesta kokonainen esitelmä.

Generatiivisen tekoälyn aikakausi merkitsee yritysmaailman muutosta, jossa ihmisen ja koneen välinen yhteistyö mahdollistaa mielekkäisiin ja vaativampiin työtehtäviin keskittymisen. GenAI avulla sähköpostien kirjoittaminen nopeutuu ja viiden hengen palaverin sijasta tiedonhaku ja ideointi tapahtuu oman “tasku-Einsteinin” kanssa. Jokainen yritys tunnistaa tekoälyn tuoman kilpailukyvyn, mutta implementoinnin haasteet ja turvallisuus ovat osoittautuneet käyttöönottojen hidasteeksi. Myös Google on huomannut nämä piirteet ja näihin haasteisiin he ovat vastanneet omassa tekoälyratkaisussaan Gemini for Workspace.

GenAI uusi aikakausi – Gemini for Workspace

Tekoälystä saturoituneilla markkinoilla voi olla vaikea löytää omalle organisaatiolle sopivaa tekoälyratkaisua. Tarjolla on paljon niin sanottuja “yhden asian ihmeitä” sekä maksuttomia ratkaisuja, jotka eivät tarjoa riittävää suojaa yrityksen datalle. Googlea käyttäville organisaatioille valinta on kuitenkin helppo. Gemini for Workspace on kokonaisvaltainen tekoälyratkaisu, joka tarjoaa yrityksille tehokkaita GenAI-ominaisuuksia useilla tehtäväalueilla.

Gemini for Workspace -tilauksen voidaan katsoa muodostuvan kahdesta osasta: Gemini for Google Workspacen tuomista GenAI-ominaisuuksista sekä keskustelupohjaisesta Geministä. Jälkimmäinen näistä lienee jo monille tuttu Googlen tarjoamana kuluttajapalveluna. Vaikka ulospäin palvelu näyttäytyykin samana, on Gemini for Workspace -tilauksiin sisältyvässä Geminissä merkittäviä eroja kuluttajien ilmaisversioon. 

Tehokkaan Gemini 1.0 Ultra -mallin lisäksi Gemini for Workspace -tilaukseen sisältyvä Gemini tarjotaan osana Workspace-palveluita. Samalla tavoin kuin Driven, Gmailin ja muiden ydinpalveluiden kanssa, Google ei kerää Geminissä käsiteltyjä tietoja tai käytä niitä palveluiden parantamiseen. Samat tietoturva- ja tietosuojastandardit pätevät myös Gemini for Google Workspace -ominaisuuksiin.

 

Gemini for Workspace -tilaus vastaa yritysten haasteisiin jo alussa mainittujen tekoälyn tarkoituksen, tehokkuuden ja turvallisuuden kanssa. 

Gemini for Google Workspace tarjoaa GenAI-ominaisuuksia siellä missä niitä tarvitaan eli integroituna jo tuttuihin Workspace-palveluihin. Sähköpostin laatiminen tekoälyn avulla onnistuu suoraan Gmailissa, samoin kuin kuvien generointi Google Slidesissa diffuusion avulla. Kun GenAI-ominaisuudet esiintyvät oikea-aikaisesti käyttötarkoituksen mukaan, tulevat ne luonnollisesti osaksi yrityksen prosesseja. 

Gemini taas omana palvelunaan tarjoaa käyttäjille alustan tiedonhakuun ja ideointiin, jossa tehokkuuden ohella tietojen luotettavuus on tarkastettavissa sisäänrakennetuilla faktantarkistustyökaluilla. Responsible AI -periaatteidensa mukaisesti Google on myös sitoutunut varmistamaan, että tekoälyn käyttö on turvallista nyt ja tulevaisuudessa.

Koe ja näe omin silmin

Gemini for Workspace on jo nyt saatavilla yrityksille Suomessa, ja ilmaisen kokeilun voi aloittaa kanssamme vaikka jo heti tänään. Ota meihin yhteyttä niin viedään yrityksesi tekoälyn aallonharjalle! 

Jos haluat kuulla ja oppia lisää generatiivisesta tekoälystä olet tervetullut avoimeen yrityksille suunnattuun webinaariimme 26. maaliskuuta klo 15:00-16:00. Ilmoittaudu mukaan ja tule kuulemaan, miten Gemini for Workspace ja GenAI voivat tehostaa sinun yrityksesi toimintaa turvallisesti ja luotettavasti.

Gemini

 

Heräsikö ajatus? Kirjoita kommentti!

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä postaukset:

Gemini for Education: Kesän tehostartti tulevaisuuden oppimiseen
Gemini for Education: Kesän tehostartti tulevaisuuden oppimiseen
30 toukokuuta, 2024

Koulujen kesäloma ei tarkoita taukoa kehitykselle. Päinvastoin, nyt on täydellinen hetki valmistautua uuteen lukuvuoteen...

Forum Virium ja Gemini for Google Workspace: Tekoälyn onnistunut käyttöönotto
Forum Virium ja Gemini for Google Workspace: Tekoälyn onnistunut käyttöönotto
13 joulukuuta, 2024

Helsingin innovaatioyhtiö Forum Viriumin arjessa on käytetty ensisijaisesti Googlen tuotteita vuodesta 2010 alkaen. Tämä...