Google Team Drive on kehitetty vastaamaan tiimien tarpeisiin. Ne ovat uusia jaettuja työtiloja Driven sisällä, Oma Driven ja Jaettu minun kanssani -osioiden rinnalla. Team Driven sisältämät tiedostot ovat automaattisesti organisaation omistamia, joten mikään niistä ei koskaan katoa vaikka työntekijät vaihtuisivat. Jokaisella tiimiläisellä on aina näkyvissä tismalleen samat tiedostot, jotta sekaannuksilta vältytään.

Yksinkertaistaen voisikin sanoa, että

  • Oma Drive = käyttäjän omat tiedostot ja kansiot
  • Jaettu minun kanssasi = jonkun muun omat tiedostot ja kansiot, joihin sinulla on käyttöoikeus
  • Tiimit Drivet = organisaatiosi omistamat/hallinnoimat materiaalit, joiden käyttöoikeus on jaettu tiimeittäin
Team Drive on tähän asti ollut saatavissa vain valituille testikäyttäjille Early Adaptors ohjelman kautta, mutta nyt Google julkaisee Team Driven kaikille niille G Suite organisaatioille, joiden palveluiden piiriin Team Drive tulee kuulumaan. Näitä ovat G Suite for Education , G Suite Business ja G Suite Enterprise organisaatiot (HUOM yrityskäyttäjät! G Suite Basic ei sisällä Team Drive ominaisuutta). Päivitys on lähtenyt jakeluun tänään ja saapuu vaiheittain kaikille nopean julkaisun valinneille organisaatioille, jonka lisäksi pääkäyttäjän tulee kytkeä toiminto käyttöön. Jos et siis heti tänään näe Tiimin Drivejä, odota muutama päivä ja katso uudelleen. 
Tutustu sillä välin aikaisempaan blogiimme, jossa kurkistimme Team Driven ominaisuuksiin

Kun Team Drive saapuu käyttöön, ilmestyy Driven vasempaan reunaan näkyville Oma Driven alle kohta "Tiimin Drivet". 


Lisätietoja organisaatioiden pääkäyttäjille

Pääkäyttäjien tulee sallia Tiimin Drivejen luominen organisaatiossa hallintapaneelista (Apps > G Suite > Drive ja Docs > Jakamisasetukset > Team Drive luominen). Vasta tämän jälkeen käyttäjät pääsevät luomaan tiimeille työtiloja. Oikeus voidaan sallia kaikille käyttäjille tai aliorganisaatioittain.
Tämän lisäksi hallintapaneelista on mahdollista hallinnoida Tiimien Drivejä ja niiden jäseniä. Lue aiheesta lisää täältä.

Googlen suosituksen mukaisesti Team Drive kannattaa ensin aktivoida pienemmälle joukolle käyttäjiä, testata ominaisuuksia ja rakentaa suunnitelma Team Driven käyttöön. Vasta tämän jälkeen on suositeltavaa tuoda Team Drive laajemmin käyttöön koko organisaatiolle. 

Tammikuussa 2018 Google aikoo muuttaa oletusasetusta niin, että kaikki käyttäjät voivat oletuksena luoda Tiimin Drivejä.
Mia
Google G Suite for Business & Education muutoksenhallinnan ja koulutuksen asiantuntija
Cloudpoint  - onnistumisvarmuutta sinne missä sitä tarvitaan
Cloudpoint on sitoutunut auttamaan asiakkaitaan kaikissa tilanteissa. Ajattelemme asiakkaan puolesta ennen napin painallusta alati muuttuvassa maailmassa. Yhteistyö- ja toimintamallimme varmistaa onnistumisen siellä missä teemme töitä – Huolehdimme persuksille potkimisesta ja aikataulun pitävyydestä.

Heräsikö ajatus? Kirjoita kommentti!

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä postaukset:

Hangouts Chat saatavilla kaikille G Suite käyttäjille
Hangouts Chat saatavilla kaikille G Suite käyttäjille
3 maaliskuuta, 2018

Viime keväänä Google uudisti Hangouts pikaviestinsovelluksensa tuomalla markkinoille Meet-videoneuvottelut. Jo silloin k...

Google Classroom avautuu laajemmalle joukolle käyttäjiä
16 maaliskuuta, 2017

Google Classroom on erityisesti opetukseen suunniteltu, opettajien laajasti suosima työkalu, jota aikaisemmin on voinut ...

4 syytä aktivoida Team Drive käyttöön
4 syytä aktivoida Team Drive käyttöön
23 toukokuuta, 2017

Google Team Drive on suunniteltu helpottamaan tiedon jakamista ja tiimityöskentelyä. Se on käytettävissä G Suite Busines...