Cloudpointin blogi

Haminan ja Googlen yhteinen visio: oppiminen on tarkoitettu kaikille

Kirjoittanut Sami Marttinen | 23.2.2023 9:35:40

Siistit rivit pulpetteja ja Chromebookit niiden päällä odottavat käyttäjiään Pappilansalmen koulun  valmistavassa luokassa. Oppilaat ovat jo asettuneet paikoilleen - osa etsii repusta koulutarvikkeitaan, muutama kikattelee keskenään kenties juuri luokkaan saapuneelle kouluttajalle ja loput tarkastelevat viime hetken snapchateja ja instoja puhelimistaan, ennen kuin opettaja pyytää hiljaisuutta. 

Yläkoulun ukrainalaisoppilailla on edessään pajapäivä. Google on nimenä tietenkin kaikille tuttu, mutta monella on kokemusta myös Classroomista, Meetistä ja muista Workspace-sovelluksista varsinkin korona-ajoilta. Lisäksi viimeisimmät kokemukset samaisista välineistä ovat oppilaiden pakolaisajalta Venäjän aloitettua hyökkäyksensä Ukrainaan helmikuussa 2022.

Pappilansalmen valmistavan luokan oppilaat tutustuivat pajoissa mm. Google Jamboardiin ja Sheetsiin sekä kertasivat Docsin ja Slidesin uusia toimintoja.

Etäyhteydet kovassa käytössä

Ensimmäiset ukrainalaisoppilaat saapuivat Haminaan varsin pian sodan alettua. Opetus jouduttiin järjestämään hyvin nopeasti ja osin soveltaen, mutta lopulta vahvasti olemassa oleviin rakenteisiin ja ammattitaitoisiin henkilöihin luottaen.

– Toiminta aloitettiin ammatillisesti pohjaamalla se valmistavan opetuksen opetussuunnitelmaan. Sillä pyrittiin välittömästi luomaan malli ukrainalaisoppilaiden opetuksen aloittamisesta ja pääasiallisesti siinä onnistuttiinkin, kertoo Haminan kaupunkin kasvatus- ja koulutusjohtaja Mikko Lumme.  

Jonkin verran räätälöintiä jouduttiin tekemään sellaisten oppilaiden kanssa, jotka olivat olleet pakolaismatkansa aikana etäopetuksessa joko Puolasta tai Ukrainasta ja olivat päättämässä koulunkäyntiään. Lumpeen mukaan erityisesti heille pyrittiin järjestämään päivittäinen etäyhteys aiempien opettajiensa kanssa. Uuden lukuvuoden käynnistyttyä oppilaat ovat keskittyneet joko valmistavaan opetukseen Suomessa tai jättäytyneet siitä pois ja keskittyneet ukrainalaiseen kouluun etänä.

Kirkkojärven koulun 5.-6. -luokan oppilaat muokkaamassa yhteistä Google Docs -tiedostoa.

Google on luonteva kumppani Haminalle

Google avasi datakeskuksensa Haminaan vuonna 2011 ja viimeisimmät laajennukset valmistuivat 2021. Suuren investoinnin vuoksi Google on varsin luonteva kumppani Haminan kaupungille ja myös Google for Educationin pedagogiset juuret ovat syvällä Haminan opetustoimessa, mainitsee lasten nuorten palvelujen koordinaattori Hanna Käkelä.

– Hamina on ollut Googlen pedagogisessa käytössä varmaankin ensimmäisten joukossa Suomessa hyödyntämässä silloisen G-Suiten tarjoamia mahdollisuuksia. Olimme yhdessä opettajakollegani kanssa jo vuonna 2014 Cloudpointin koulutuksissa Helsingissä Vehkalahden koulun edustajina. Testailimme ympäristöä ja kokeilimme, mihin kaikkeen se taipuu.

Nykyään Google Workspace on Haminan kaupungin käytetyin digitaalisen opetuksen ympäristö. Käkelä jatkaakin, että digitaalisuus helpottaa paljon opetuksen arkea ja mahdollistaa sellaista, mitä pelkällä kynällä ja kirjalla ei saavuteta, niitä yhtään väheksymättä.

Pappilansalmen koulu (kuva: Haminan kaupunki)

Digiratkaisujen suunnannäyttäyttäjä ja kehittäjä yhdessä Googlen kanssa

Mikko Lumme painottaa digitaitojen merkitystä ja korostaa niiden järjestelmällistä hyödyntämistä.

– Digitaaliset työvälineet ja niiden hyödyntäminen ovat niin viime kevään tapauksessa kuin laajemminkin niitä taitoja, jotka kuuluvat kaikille ihmisille statuksestaan huolimatta.

Tulevaisuudessa niiden rooli tulee tuskin vähenemään, siitä pitänee huolen viime aikoina puhuttaneet tekoälyalgoritmien yleistyminen ja keskustelu digitalisaatiosta yleisesti. Haminan kaupungissa oppilaiden digipassin tuominen osaksi opetuksen arkea sekä opettajien sertifioituminen ovat osa prosessia, jolla osaamisen kehittämisen tarpeeseen pyritään reagoimaan.

– Yhdenvertaiset mahdollisuudet kehittyä työssään ja kehittää yhteisöään on taattava kaikille opetusalan ammattilaisille. Tässä kehityksessä on oleellista se, että teemme yhteistyötä entistä syvemmin Googlen kanssa. Hyvänä esimerkkinä on nämä Cloudpointin toteuttamat oppilaspajat ukrainalaisille oppilaille, ja toisena Googlen tuki digitaalisuuden ja tiedekasvatuksen kehittämisessä, Lumme jatkaa.

– Olemme yhä enemmän matkalla siihen, että Googlen sovellusten ja Chromebookien käyttö on osa luontevaa toimintaa opetuksen arjessa. Opettajien tuki toisilleen sekä sertifioinnit ovat osa tätä kehitystä, lisää Käkelä.

Kokeilu on hauskinta!

– Ihanaa, että meillekin järjestettiin tällainen. Oppilaat tykkäsivät olla koneilla ja kokeilla uusia ohjelmia, kuten Jamboardia, kertoo Johanna Laari, Pappilansalmen valmistavan luokan yläkoulun oppilaiden opettaja.

Valmistavan luokan opetuksessa paljon huomiota vie kielen opettelu ja perustaitojen tukeminen, mutta sopivasti käytettynä esimerkiksi käännösohjelmat ja ruudunlukusovellukset voivat tukea kaikkien oppilaiden oppimista. Kuvien ja sanojen yhdistäminen, tekstin ja äänneasujen kuuleminen, yhteistoiminta Docsilla tai vaikkapa piirtäminen Chromebookilla ovat avuksi yhtälailla valmistavan luokan kuin yleisopetuksenkin oppijoille.

Tällaiset opetuksen arjen kohtaavat toiminnallisuudet ovat myös Hanna Käkelän mielestä parasta digipedagogiikassa.

– Käytännön toiminnan tukeminen ja käytännölliset ominaisuudet laitteissa ja sovelluksissa ovat niitä, jotka opettajatkin parhaiten huomioivat, ja jotka oppilaitakin eniten palvelevat. Niiden kehittämisestä Googlelle iso kiitos.

Uuden-Summan 3.-4. -luokan oppilaat tykästyivät erityisesti erilaisiin piirtomahdollisuuksiin kosketusnäytöllisillä Chromebookeillaan -  tässä oppilaan tyylinäyte Jamboardilla.

 

Kuvat Sami Marttinen, ellei toisin mainita.