Lohjan kaupungissa on tehty jo vuosia pitkäjänteistä työtä erilaisten digitaalisten sovellusten ja välineiden hyödyntämiseksi opetuksessa ja oppimisessa. Opetushallituksen rahoittama hanke mahdollisti koulukohtaiset digitutoropettajat vuosille 2017-20, ja sen jälkeen kaupunki otti rahoitettavakseen osan tutoropettajien tunneista.
Pandemiavuodet 2020-22 osoittivatkin, että Lohjalla oli moneen muuhun kuntaan verrattuna hyvä tilanne – laitteita riitti pääasiassa kaikille oppilaille koteihin saakka, ja vaikka erilaisten digitaalisten työkalujen parissa aikaa ja hermoja kuluikin, etäopetus onnistuttiin järjestämään hyvin.
Kiireiset vuodet tekivät kuitenkin ymmärrettävän loven opettajien jaksamiseen, eikä täydennyskoulutuksiin ole ollut helppo saada mukaan väkeä. Cloudpointin ehdotuksesta Lohjalla kokeiltiinkin syyslukukaudella 2022 oppituntien aikana järjestettyjä Google for Education -oppilaspajoja etänä.
Projekti sai lentävän lähdön, kun heti ensimmäiselle pajaviikolle osallistui yli 1500 kävijää, ja kokonaisuudessaan kolmen viikon aikana kävijöitä Google Meetin kautta järjestetyissä pajoissa oli yhteensä liki 5000.
Järnefeltin yhtenäiskoulun alakoulun englanninopettaja Petra Nuotto osallistui pajoihin osin opetusryhmiensä kanssa ja osin yksin hyppytunneillaan. “Idea on todella hyvä. Useat opettajat saattavat edelleen olla epävarmoja ohjelmistojen käytössä ja koulupäivän aikana toteutettavan pajan aikana myös he saavat vinkit käyttöönsä ja osaavat näin opastaa oppilaita paremmin jatkossa. Oppilaat puolestaan pääsivät omilla laitteillaan heti kokeilemaan ominaisuuksia ja ottamaan hyödyn näin irti koulutuksista.”
“Luokkamme aikuiset kehuivat myös oppineensa kouluttajan opetuksesta ohjauksen lomassa. Oppilaat arvostavat asiantuntijaa ja ottivat vinkit hyvin vastaan” muistelee puolestaan Marika Lyytinen-Levander, 7-9. luokkien vaativan erityisen tuen pienryhmän opettaja Routionmäen koululta.
Cloudpointin järjestämät oppilaspajat lähtivät Lohjan kohdalla siitä oletuksesta, että iso osa oppilaista oli jo perehtynyt Chromebookeihin jonkin verran, osa enemmänkin. Lisäksi tiedettiin, että osa opettajista käyttää esimerkiksi Classroomia ja muita Googlen sovelluksia opetuksessaan, joten aivan perusteita ei pajoissa käyty lävitse. 45 minuutin pajoihin oli valittu näkökulmaksi se, kuinka näitä digitaalisia perustyökaluja voi oppilaana käyttää entistä tehokkaammin hyödykseen.
“Yläkoulussa ei ole enää pakollista tietotekniikkaa 7. luokalla ja sen kyllä huomaa oppiaineissa. Tällaiset koulutukset voisivat osaltaan auttaa perustaitojen hankkimisessa”, yläkoulun oppilaanohjaaja Anna Aro Laurentius-koulusta muistuttaa.
Opetuksessa lähdetään usein oppiaineen tarpeet edellä liikkeelle, ja tällöin ymmärrettävästi käytettävän sovelluksen logiikkaa jää vähemmälle huomiolle. Petra Nuotto huomasi tämän myös pajojen aikana: “Osalle 5.–6. luokkalaisista tuli täytenä yllätyksenä, että Docs ja Drive ovatkin osa suurempaa kokonaisuutta! He ovat innoissaan tehneet töitä Docsilla, mutta eivät ole välttämättä ymmärtäneet, että heillä on töille varasto nimeltään Drive.“
Pandemian aikana etäopetuksessa erilainen häiriökäyttäytyminen nosti jonkin verran päätään. Tämä huomioiden pajoihin osallistuttiin vain opettajan Meet-yhteydellä. Oppilaat seurasivat sitä luokissa älytauluilta tai projektoreilta ja kokeilivat toimintoja kouluttajan johdolla omilla tai koululta lainaamillaan laitteilla.
“Meidän luokassamme oli yhtä koulutusta lukuunottamatta kaksi aikuista mukana koulutuksessa. Istumapaikoilla ja aikuisen valvonnalla pysyi porukka kurissa. Lisäksi, kun heidät velvoitti tekemään sitä, mitä Meetissä tuli, ei monikaan tehnyt vääriä asioita”, Järnefeltin yhtenäiskoulun kuudennen luokan opettaja Marko Järvinen muistelee.
Anna Aro nostaa esiin myös kouluttajan roolin: “Koulutuksen tahti oli sopiva ja kouluttaja tehtäväänsä juuri sopiva. Näissä etäkoulutuksissa kouluttajan rooli on vieläkin tärkeämpi kuin livekoulutuksissa. Nyt kouluttaja eteni sopivaa tahtia, puhui selkeästi ja rauhallisesti ja ylipäätään tyyli oli nuorillekin sopiva. Ainakin omissa ryhmissäni oppilaat seurasivat ja tekivät pääosin hyvin.”
Myös Petra Nuoton mukaan järjestyshäiriöitä oli hyvin vähän, eivätkä ne vieneet juurikaan aikaa varsinaiselta koulutukselta.
“Hyvin tärkeää on myös se, miten opettaja ryhmänsä ohjeistaa jo etukäteen”, Aro lisää.
Lohjan kaupungin perusopetuksen tvt-koordinaattori Reetta Judénin mukaan pajat olivat oli todella hyvä idea ja tasavertainen tapa osallistaa eri luokat koulun sijainnista riippumatta. Pajaopetuksessa oppilaiden ohella oppii myös henkilöstö. “Aiomme soveltaa oppilaspajamallia jatkossa mahdollisuuksien mukaan myös muissa koulutuksissa.”
Marika Lyytinen-Levander tiivistää puolestaan opettajien tuntemukset ytimekkäästi: “Ollaan jatkossakin ehdottomasti mukana. Toivottavasti näitä järjestetään lisää oppilaille.”
Jos Lohjan esimerkki kiinnostaa ja haluat lukea enemmän Cloudpointin Google of Education -oppilaspajoista, klikkaa lisätietoja tästä!