Google Driveä voi käyttää monella tapaa: ensisijainen keino on verkkoselaimen kautta kirjautumalla osoitteessa drive.google.com, toinen vaihtoehto on mobiilisovellusten kautta ja lisäksi on mahdollista hyödyntää erikseen PC tai Mac -tietokoneella asennettavaa Driven työpöytäsovellusta. Vaikka liikkeellä on ollut monenlaisia huhuja, tulevat muutokset koskevat ainoastaan erikseen tietokoneelle asennettavaa Driven työpöytäsovellusta, jonka tuki päättyy 11.12.2017 ja jonka toiminnan Google lopettaa kokonaan 12.3.2018.
Erityisesti useat yritysasiakkaamme käyttävät Driven työpöytäsovellusta ja suosittelemmekin varautumaan ohjelman alasajoon hyvissä ajoin. Samalla haluamme muistuttaa, että Google Driven toiminta jatkuu normaalisti verkkoselaimen kautta ja pilvitallennustilaan synkronoituneet tiedostot säilyvät tallessa tuttuun tapaan.
Jos et ole käyttänyt Driven työpöytäsovellusta, muutokset eivät koske sinua ja voit jatkaa työskentelyä Drivellä normaalisti.
Uusi sovellus korvaamaan Drive desktop
Jos edelleen haluat jatkaa erillisen tietokoneelle asennettavan sovelluksen hyödyntämistä, Google on julkaissut korvaavan tuotteen entiselle Driven työpöytäsovellukselle. Se on nimeltään Backup & Sync ja sen voit ladata täältä. Se toimii pitkälti samalla tavalla aikaisemman työpöytäsovelluksen kanssa, mutta keskeisimpänä uudistuksena on Driven ja Google Kuvien synkronointiominaisuuksien yhdistyminen yhden sovelluksen alaisuuteen. Aikaisempaan verrattuna uudessa sovelluksessa on myös enemmän vaihtoehtoja valita, mitä tietokoneelta haluaa verkkotallennustilaan synkronoida.
G Suite pääkäyttäjät voivat hallintakonsolista valita organisaation käyttöön joko Backup & Syncin tai Drive File Streamin. Asetus löytyy kohdasta: Sovellukset > G Suite > Drive ja Docs > Datan käyttö
Suositeltavat toimenpiteet
Mia
Google G Suite for Business & Education muutoksenhallinnan ja koulutuksen asiantuntija
Cloudpoint - onnistumisvarmuutta sinne missä sitä tarvitaan
Heräsikö ajatus? Kirjoita kommentti!