Kun kierrän kouluttamassa opettajia eri oppilaitoksissa, olen monesti kuullut kysymyksiä ja toiveita liittyen Classroom kurssien etusivun Streamin sisällön jäsentämiseen. Aikaisemmin Classroomissa ei ole ollut tähän kovinkaan monia vaihtoehtoja, mutta syksyn päivityspaketissa julkaistu mahdollisuus lisätä Streamille aiheita oli jo suuri apu asiaan. Nyt toimintoa on parannettu entisestään ja Streamin aiheet voi luoda vaikkapa samalla kun luo kokonaan uuden kurssinkin.

Classroom kurssin etusivun vasemmasta reunasta löytyy aiheille oma laatikkonsa, jonka alareunassa on kohta "lisää aihe". Sen kautta voit luoda haluamiasi aiheita sellaisen määrän kun koet tarvitsevasi. Toki voit lisätä niitä myös kurssin edetessä ja muokata myös jälkeenpäin. Aiheet toimivat navigointilinkkeinä: klikkaamalla esimerkiksi aihetta "kysymykset", näkyvät sen jälkeen vain sen alle liitetyt päivitykset.

Millaisia aiheita sitten tulisi luoda? Ehdoton ykkönen on rakentaa oma aiheensa tehtäville (nimeä yksinkertaisesti ja lyhyesti: Tehtävät) ja lajitella sen alle kaikki kurssin aikana oppilaille annetut tehtävät. Näin oppilaidenkin on helppo seurata missä vaiheessa he etenevät tehtävien suhteen ja myös löytää muuten Streamille helposti hukkuvat vanhemmat tehtävät.
Toinen yleishyödyllinen on "kysymykset" tai "keskustelu", jonka alle voidaan lajitella vapaamuotoisemmat asiat ja myös oppilaiden lähettämät päivitykset.
Aiheet antavat myös oivallisen vaihtoehdon kurssin sisällön järjestämiseen, jolloin voit luoda aiheita aliotsikoiden tapaan. Jos opetetat esimerkiksi Englannin peruskurssia, voit luoda aiheet kuvan osoittamalla tavalla:
Osa 1: Kielioppi
Osa 2: Sanasto
Osa 3: Ääntäminen
Erityisesti laajoissa opintokokonaisuuksissa kurssin sisällön jäsentäminen osiin aiheiden avulla on erittäin hyödyllistä.

Kun aiheet on luotu ja olet tekemässä Streamille uutta päivitystä, saat samalla liitettyä päivityksen valitsemaasi aiheeseen suoraan päivitysikkunasta.

Mia
Google for Work/EDU muutoksenhallinnan ja koulutuksen asiantuntija
Cloudpoint - onnistumisvarmuutta sinne missä sitä tarvitaan

Cloudpoint on sitoutunut auttamaan asiakkaitaan kaikissa tilanteissa. Ajattelemme asiakkaan puolesta ennen napin painallusta alati muuttuvassa maailmassa. Yhteistyö- ja toimintamallimme varmistaa onnistumisen siellä missä teemme töitä – Huolehdimme persuksille potkimisesta ja aikataulun pitävyydestä.

Heräsikö ajatus? Kirjoita kommentti!

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä postaukset:

Verkkosivujen chattibotti - hitti vai huti?
Verkkosivujen chattibotti - hitti vai huti?
8 lokakuuta, 2019

Kaikilla yrityksillä on sellainen nykyään. Tai jos ei ole, pitäisikö? Erilaisista chattiboteista on kohistu paljon viime...

Uutta! Näin soitat Hangoutista puhelinnumeroon
Uutta! Näin soitat Hangoutista puhelinnumeroon
7 maaliskuuta, 2013

Hangoutissa voi aloittaa videoneuvottelun jopa 15 muun Google-käyttäjän kanssa. Tämän lisäksi Hangoutin voi soittaa myös...

Google+ Hangouts On Air vihdoin myös Suomessa
15 elokuuta, 2012

Google Finland julkaisi tänään kauan odotetun ja takuulla mielekkään uutisen: Google+ Hangouts On Air on vihdoin käytett...