Tuoreessa Tivi-lehdessä (joulukuu 2014) on laaja artikkeli Chromebookeista ja niiden ominaisuuksista. Tivi on käsitellyt Chromebookeja erityisesti yrityskäytön näkökulmasta. Esille on nostettu monia laitteiden hyödyistä, kuten kustannustehokkuus, ylläpidon helppous ja automaattiset päivitykset, mutta listalta on unohdettu yritysten kannalta olennaisin: keskitetty hallinta.
Artikkelissa on ensin avattu case-esimerkin kautta Chromebookien käyttöä myyntipalveluyritys Celectuksessa, joka kertoo käyttäneensä Google-sovelluksia ja kokeneensa Chromebookit luonnolliseksi jatkumoksi Googlen viestintäsovelluksille. Niiden valintaa yrityksen tietokoneiksi perusteltiin myös kustannustehokkuudella ja ylläpidon helppoudella. Tekstiä oli ilo lukea, sillä huomasimme siinä monia yhtäläisyyksiä omiin kokemuksiimme ja siihen sanomaan, jota olemme vieneet eteenpäin: Chromebook on loistava valinta yrityksen tietokoneeksi! Se on edullinen, helposti ylläpidettävä ja kustannustehokkuus rakentuu paitsi laitteen huokeasta hinnasta, myös ajasta jota ei tarvitse käyttää laitteen ylläpitoon.
Kritiikkiä järjestelmä sai lähinnä tulostusongelmien vuoksi, joihin artikkelin mukaan Celectuksella oli törmätty. Chromebookeilla voi tällä hetkellä tulostaa Google Cloud Print -palvelun kautta, joka ideaalitilanteessa vaatii rinnalleen Cloud Print-yhteensopivan tulostimen. Oman kokemuksemme mukaan tulostaminen yhdessä Chrome-tietokoneiden kanssa on saatu toimimaan sujuvasti ja niitä on käytössä asiakkaillamme liiketoimintakriittisissä kokonaisuuksissa.
Artikkelin toisessa osassa on varsin kattava vertailu tällä hetkellä markkinoilla olevista Chromebook tietokoneista ja niiden teknisistä ominaisuuksista. Tivin toimituksen suosikiksi nousi Asuksen Chromebook C200, joka onkin näppärä työkaveri liikkuvalle tekijälle. Kehuja sai myös suurempikokoinen HP Chromebook 14 mikä on myös oma suosikkini ja kestänyt kovaa käyttöä.
Artikkelin kolmannessa osiossa puhutaan Chromeboxeista ja hipaistaan aihetta, joka olisi saanut olla mielestäni merkittävämmin esillä, koska artikkelissa puhutaan nimenomaisesti Chrome-laitteiden hyödyntämisestä yrityksissä, joissa laitehallinta ja turvallisuus ovat keskeisiä ominaisuuksia.
Yhdessä Google for Work-sovellusten kanssa Chrome-tietokoneet voidaan liittää selainpohjaiseen hallintaan, jonka kautta niihin on mahdollista asentaa esimerkiksi yrityksen langattoman verkon tiedot, tarvittavat sovellukset, sekä tietoturva- ja selainasetukset. Kun puhutaan useamman laitteen kokonaisuuksista, näiden asetusten ajaminen keskitetysti hallinnan kautta laitteisiin varmistaa yhtäläisten asetusten voimassaolon ja säästää merkittävästi IT-tukihenkilöiden aikaa. Laitehallinnan asetusten kautta löytyy myös ratkaisuja Google Cloud Print-tulostuksen sujuvaan käyttöön.
Chrome-hallintalisenssin hankkiminen on mielestäni ehdotonta yrityksille, jotka haluavat saada kaiken irti Chrome-tietokoneista turvallisesti ja tehokkaasti.
Lauri Kaski
Google Apps asiantuntija ja Cloudpointin toimitusjohtaja
Cloudpoint - onnistumisvarmuutta sinne missä sitä eniten kaivataan
Heräsikö ajatus? Kirjoita kommentti!