Termiin pilvipalvelu törmää nykyään liki kaikkialla. Samaan hengenvetoon nostetaan esille laiteriippumattomuus ja työskentelyn mahdollistuminen juuri sieltä missä satut milloinkin olemaan. Kun kuorrutteeksi vielä lisätään pilveen siirtymisen myötä saavutettavat kustannussäästöt, jäljellä oikeastaan jää kysymys, miten pilveen siirtyminen tapahtuu käytännössä?


Se onkin hyvä kysymys. Tässä 6 helppoa askelta auttamaan yrityksesi alkuun:

  • Valitse palvelu. Me luonnollisesti suosittelemme ratkaisuksi Google Apps for Business-sovelluskokonaisuutta. Se ei ainoastaan lupaa vaan myös käytännössä tarjoaa kaikki ne herkulliset ominaisuudet, joita pilvipalveluiden uskotaan pitävän sisällään: helppokäyttöisyyden, joustavuuden, tehokkuuden ja yhdessä työskentelyn mahdollistumisen. Kokonaisuus kattaa kaikki jokapäiväiseen viestintään tarvittavat sovellukset: sähköpostin, kalenterin, tiedostonhallinnan ja toimistosovellukset, sosiaalisen median, blogit ja projektityötilojen luomiseen tarkoitetun alustan. 
  • Valitse selain, joka ei petä. Verkkoselaimet ovat pääasiassa kaikki ilmaisia, joten koska hinnasta ei tarvitse neuvotella, kannattaa keskittyä vain ominaisuuksiin ja valita paras koko yrityksesi käyttöön. Chrome-selain on luotu nopeaksi, helppokäyttöiseksi ja turvalliseksi. Se päivittyy aina automaattisesti, varmistaen käyttöösi viimeisimmät tietoturvapäivitykset. Lisäksi se toimii yhtä sujuvasti pöytäkoneissa kuin mobiilialustoillakin. Yrityksille tarjolla on Chrome for Business, joka mahdollistaa selainpohjaisen hallinnan ja keskitetysti määritellyt asetukset. 
  • “Bring your own device”, anna henkilöstön valita. Monestiko olet törmännyt keskusteluun, jossa kinastellaan siitä onko Mac parempi kuin PC vai olisiko syytä valita Linux? Mobiililaitteissa jokaisella on vähintään yhtä vahva mielipide siitä, millaista laitetta haluavat käyttää. Joten anna jokaisen valita juuri se masiina, joka itseä miellyttää. Parasta pilvipalveluissa on se, että ne eivät ole sidottuja laitteisiin. Jos haluat tarjota henkilöstölle laitteistoa työnpuolesta, kannattaa tutustua Chromebookeihin ja Chromeboxeihin
  • Siirrä käytössäsi olevat sovellukset pilvipohjaisiin versioihin. Yritykselläsi on todennäköisesti käytössä monenlaisia sovelluksia. Useimmista löytyy nykyään myös pilvipohjainen vaihtoehto. Suosittuja vaihtoehtoja ovat mm. Workday (HR), Salesforce (CRM) ja Zendesk (asiakaspalvelu). Useimmat näistä myös integroituvat saumattomasti Google Appsien kanssa. 
  • Siirrä yrityksellesi kustomoidut sovellukset verkkoympäristöön. Jos yritykselläsi on kustomoituja ohjelmistoja käytössä tai kenties kehitätte niitä itse, myös niiden siirtämistä pilvipohjaiselle kehitysalustalle kannattaa harkita. Erittäin suosittuja vaihtoehtoja ovat Amazonin Web Services ja Google Cloud Platform. Perinteiset Windows-alustalla pyörivät sovellukset hallitaan VMwaren DaaS -palvelussa. 
  • Tee itse tai ota kumppani avuksesi. Monet pilvipalveluista on mahdollista ottaa käyttöön itse. Jos kuitenkin kaipaat erityisosaamista tai haluat itse keskittyä liiketoimintasi pyörittämiseen, me kumppanit olemme täällä auttaaksemme. VerkkoApsin palveluvalikoimaan kuuluu paitsi tekniset toimenpiteet ja niiden tuki, käyttäjälähtöinen koulutus ja muutoksenhallinta. 

Parasta pilvipalveluissa kuitenkin on se, että ne sopivat kaikenlaisille yrityksille. Kukaan ei ole liian pieni tai liian suuri, eikä sellaista toimialaa olekaan joka ei hyötyisi pilveen siirtymisestä. Miksi siis et aloittaisi jo tänään?

Haluatko tietää tarkemmin, miten yrityksesi voisi hyötyä pilvipalveluista? Meidät tavoittaa numerosta 09-4257 9282.

Cloudpoint on sitoutunut auttamaan asiakkaitaan kaikissa tilanteissa. Ajattelemme asiakkaan puolesta ennen napin painallusta alati muuttuvassa maailmassa. Yhteistyö- ja toimintamallimme varmistaa onnistumisen siellä missä teemme töitä – Huolehdimme persuksille potkimisesta ja aikataulun pitävyydestä.

Heräsikö ajatus? Kirjoita kommentti!

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä postaukset:

Google Dokumentit: jaa oikeus vain kommentointiin
Google Dokumentit: jaa oikeus vain kommentointiin
7 syyskuuta, 2012

Google Dokumenttien käyttäjänä olet varmasti jakanut asiakirjoja, esityksiä ja laskentataulukoita lukuisia kertoja. Eili...

Uutuus: Aloita Hangouts suoraan Gmailista
31 heinäkuuta, 2012

Google julkaisi vuonna 2008 videopuhelutoiminnon Gmailiin integroituun Google Talk-pikaviestimeen. Mahdollisuus nähdä he...

Tarkista Google Drive asetuksesi
Tarkista Google Drive asetuksesi
24 elokuuta, 2012

Google Drivellä, kuten muillakin Google-sovelluksilla, on omat asetuksensa, joiden avulla voit määritellä sovelluksen to...