Cloudpointin blogi

Uusi järjestelmäpäivitys saattaa vaatia resetointia

Kirjoittanut cloudpoint.fi | 20.7.2023 7:00:00

Google julkaisi kesäkuussa uusimman Chrome-käyttöjärjestelmän version 114. Uuden käyttöjärjestelmän päivityksen myötä laitteissa käytettävien sovellusten suorituskyky ja käyttökokemus tulee parantumaan entistäkin paremmaksi. Ennen uuden käyttöjärjestelmän käyttöönottoa on kuitenkin huomioitava muutama seikka tiettyjen Chromebook laitemallien käytössä. Jatka lukemista ja kerromme sinulle mitä tehdä ja miten olemme tukenasi!

Ennen kuin jatkamme, on hyvä huomioida, että uusin päivitys ei vaikuta kaikkiin Chrome-laitteisiin, vaan ainoastaa niihin, joissa Android-sovelluksia käytetään. Eli toisin sanoen jos laitteisiin ei ole asennettu Android-sovelluksia tai käyttäjillä ei ole käyttöoikeuksia Play Storeen, voit jatkaa työskentelyä normaalisti. 

Chrome-laitteiden resetointi

Tietyillä laitemalleilla uuden Android-ohjelmiston asentaminen tulee vaatimaan laitteen resetoinnin eli toisin sanoen tyhjennyksen uuden ohjelmistopäivityksen jälkeen. Tyhjennyksen taustalla on, ettei Google Play -alustaa ole mahdollista asentaa uudelleen mikäli laitetta on käytetty ja sille on tallennettu käyttäjädataa. 

Tämä toimenpide ja laitteiden tyhjennys koskee myös Google Workspace for Education laitehallintaan liitettyjä Chrome-laitteita, joita ovat tässä tapauksessa seuraavat:

Acer Chromebook 311 (C722/C722T)

Acer Chromebook 311 (CB311-11H/CB311-11HT)

Acer Chromebook 314 (CB314-2H/CB314-2HT)

Acer Chromebook 511 (C741L/C741LT)

Acer Chromebook Spin 311 - R722T

Acer Chromebook Spin 311 (CP311-3H)

Acer Chromebook Spin 513, CP513-1H/1HL, R841T/LT

Acer Chromebook Tab 510 / Enterprise Tab 510

 

ASUS Chromebook CZ1

ASUS Chromebook Detachable CM3

ASUS Chromebook Detachable CZ1

ASUS Chromebook Flip CM3200FVA

ASUS Chromebook Flip CZ1

ASUS Chromebook Flip CZ1

 

HP Chromebook 11a na0xxx

HP Chromebook 11MK G9 EE

HP Chromebook x2 11c

HP Chromebook x360 11MK G3 EE

HP Chromebook x360 13.3" - 13b-ca0xxx

HP Fortis 11 G9 Q Chromebook/Chromebook Enterprise

 

Lenovo 100e Gen 2

Lenovo 10e Chromebook Tablet

Lenovo Chromebook Duet / Lenovo Ideapad Duet Chromebook

Lenovo Chromebook Duet 3 / IdeaPad Duet 3 Chromebook / Lenovo Duet Chromebook Education Edition

Lenovo Chromebook Duet 5 / IdeaPad Duet 5 Chromebook

 

Dynabook Chromebook C1

IdeaPad 3 Chromebook

IdeaPad Flex 3 Chromebook

Libera-Merdeka Chromebook C100/C110/C120/C150

Orbic Chromebook

 

Miten tyhjennys vaikuttaa laitteiden käyttöön?

Chromebookin käytön myötä laitteen paikalliseen muistiin tallentuu dataa käyttäjien istunnoista. Tällaista dataa on esimerkiksi sellaiset ladatut tiedostot, jotka on tallennettu laitteen paikalliseen muistiin. Lisäksi jotkin sovellustiedot, kuten pelien edistymiset, saattavat tallentua vain paikallisesti käytettyyn laitteeseen. Chrome-laitteen resetoinnissa eli tyhjennyksessä poistuu kaikki tällaiset paikallisesti tallennetut tiedot. On kuitenkin hyvä huomata, ettei laitteiden tyhjennys vaikuta sellaiseen dataan, joka on löydettävissä käyttäjän pilvitallennustilasta kuten Google Drive:sta. 

Mikäli laitteiden tyhjennystä ei suoriteta versiopäivityksen jälkeen, Android-sovellusten suorituskyky tulee olemaan poikkeuksellisen heikko edellä mainituilla laitemalleilla.

Näin varmistat, että Android-sovellusten suorituskyky ei heikkene.

1. Tarkasta laitteiden päivityskanava varmistuaksesi versiopäivityksen saatavuudesta

Laitteiden tyhjennys tulee tehdä 114 versiopäivityksen jälkeen. Chrome-laitteet, jotka on asetettu Stable- tai LTC-julkaisukanaville voidaan siis tyhjentää välittömästi, kun laitteet ovat päivittyneet uusimpaan käyttöjärjestelmään.

Mikäli organisaatiossasi on käytössä versio LTS 108 (pitkäaikaisen tuen kanava) tai sitä alempi versio, Google suosittelee version LTC 114 käyttöönottoa tänä kesänä, jotta voit minimoida käyttäjille aiheutuvat häiriöt. Tyhjennys tulee kuitenkin tehdä vasta sen jälkeen, kun käyttöjärjestelmäversio 114 on asentunut laitteille.

2. Laitteiden tyhjennyksien toteuttaminen 

Hallinnoidut Chrome-laitteet voidaan tyhjentää joko manuaalisesti yksitellen Powerwash-toiminnolla tai etänä tyhjentämällä käyttäjäprofiilit massana hallintakonsolin kautta.

3. Ajankohta 

Laitetyhjennykset olisi hyvä toteuttaa mahdollisimman pian, mutta voi olla ettei koululla ole aikaa toteuttaa näitä toimenpiteitä muiden kiireiden keskellä ennen lukuvuoden alkua. 

Järjestelmän pääkäyttäjä voi kiinnittää laitteet väliaikaisesti Chrome-käyttöjärjestelmän versioon 113 hallintakonsolissa, kunnes organisaatiollasi on sopiva aika minimoida käyttöhäiriöt. Käyttöjärjestelmäversion kiinnittäminen estää laitteita kuitenkin saamasta myös uusimpia tietoturvapäivityksiä, minkä vuoksi toteutusta ei tule pitkittää. 

 

Miten olemme tukenasi tässä uudistuksessa?

Chrome-käyttöjärjestelmäpäivitysten muutoksiin sekä laitetyhjennyksiin voi olla haastavaa valmistautua kesän aikana. Pääkäyttäjäpalvelumme asiakkaana huolehdimme ympäristöjen toiminnasta myös kesällä. 

Asiantuntijamme käyvät kesän aikana läpi kulta- ja hopeapalvelun asiakkaidemme laitekannat mainittujen laitemallien varalta. Mikäli tyhjennettäviä laitteita on paljon, asiantuntijamme ottavat yhteyttä asiakkaisiin päivitysten ja tyhjennysten aikataulun suunnittelemiseksi.

Cloudpointin tekninen tuki on tavoitettavissa koko kesän, ja neuvomme sekä autamme mielellämme muutosten toteutuksessa. Teknisen tukemme tavoitat helposti sähköpostitse osoitteesta tuki@cloudpoint.fi. Tukiasiakkaanamme tavoitat meidät myös puhelimitse numerosta +358 9 4257 9286.