Käyttöönotto on varmasti sanana tuttu monelle. Harva tuntuu kuitenkin tietävän, mitä kaikkea Google Workspace -ympäristön käyttöönottoon kuuluu – nimittäin paljon muutakin kuin organisaation Gmail-sähköpostit.
Workspace on joustava Google-palveluiden kokonaisuus, joka soveltuu erilaisten organisaatioiden tarpeisiin. Tällaisten käyttöönottojen suunnittelu ja toteutus on tekniselle tiimille arkipäivää, ja uusia käyttöönottoja tehdäänkin joka viikko. Cloudpointin käyttöönottojen onnistumisprosentti on 100, mutta mikä tekee käyttöönotosta onnistuneen?
Suunnitellessamme Google Workspace käyttöönottoa, panostamme yksinkertaisuuteen, nopeuteen ja toimivuuteen. Käymme asiakkaan kanssa läpi jo käytössä olevia palveluita sekä heidän uuden ympäristönsä vaatimuksia.
Säilytämme kaikki toimivat kokonaisuudet, ja siirrämme ne osaksi Google-ympäristön toiminnallisuuksia asetusmäärityksillä sekä aikaisempien palveluiden integroinnilla. Näihin kokonaisuuksiin kuuluvat muun muassa aikaisemmat organisaatiorakenteet, sähköpostiryhmät ja käyttäjien rajoitukset.
Satojenkaan käyttäjien siirtäminen tai luominen uuteen ympäristöön ei tiimissämme ole uutta. Toisinaan parhaan toteutuksen suunnittelu vaatii luovuutta, mikä tekee hommasta mielekästä.
Tahdomme välttää käyttöönotoissa sellaisia siirtymävaiheita, joissa asiakas joutuu seikkailemaan aikaisemman ja uuden ympäristönsä välillä. Datamigraatiot ovat tässä avainasemassa. Cloudpointin asiantuntijat omaavat vahvan osaamisen ja ohjelmat turvalliseen migraatioiden toteutukseen.
Sähköpostimigraatiot ovat hyvin yleisiä, ja niiden avulla asiakkaan ei tarvitse etsiä vanhoja postejaan aiemmasta ympäristöstä – kaikki löytyy hänen uudelta Google-tililtään. Migraatioissa menee usein aikaa, mutta asiakkaan tyytyväisyys on näissäkin paras palkinto. Joskus lopputulos on niin hyvä, ettei asiakas osannut siitä edes haaveilla.
Google Workspace suunnitellaan asiakkaan sen hetkisiin tarpeisiin, mutta organisaation kehittyessä ympäristö voi vaatia muutoksia. Google-ympäristö vaatii myös ajoittaista ylläpitoa, ja on tärkeää, ettei Workspace -järjestelmä tunnu asiakkaalle etäiseltä.
Cloudpoint tarjoaa käyttöönoton yhteydessä asiakkailleen pääkäyttäjäkoulutusta, jossa käydään läpi Google-ympäristön hallinnan perusteet. Pääkäyttäjäkoulutuksella pyrimme vahvistamaan asiakkaan ymmärrystä ja osaamista ympäristönsä hallinnasta sekä sen mahdollisuuksista.
Tämänkään jälkeen kaikkea ei pidä eikä tarvitse osata! Cloudpointin tekninen tuki on valmiina auttamaan myös käyttöönoton jälkeen – oli kyseessä sitten varmistus ennen asetusmuutosta tai haaveiltu ominaisuus, jonka toteutukseen tarvitsee opastusta.
Pääkäyttäjän vastuiden helpottamiseksi Cloudpoint tarjoaa myös erilaisia tukipalvelumuotoja, joista voit lukea lisää täältä.