Digitaalisuus ei vie opetuksesta mitään pois, vaan tuo oppilaille uuden tavan osoittaa osaamistan. |
Rauman Lukon liigamestaruus ei ole ainoa länsisuomalaisen pikkukaupungin viime aikojen menestystarina. Kun koronakriisi keväällä 2020 iski, kaupungissa havaittiin, että jo käynnissä olleessa digiloikassa täytyi ottaa nopeampi lisäpomppu. Etäopetuksen alkaessa Raumalla havahduttiin siihen, että opettajille ja oppilaille ei ollut tarpeeksi laitteita eikä etäopetukseen sopivia joustavia alustoja. Lisäksi opetushenkilöstö kaipasi lisätukea ja -osaamista etäopetuksen työtapoihin.
“Etäopetuksen pedagogiikkaa ei ollut. Omat työpäivät venyivät aamusta iltamyöhään, kun yritti esimerkiksi etsiä, mitä videoita katsoa”, digitutor Mariel Eerola-Leino muistelee etäopetuksen alkuvaiheita.
Muutos Google-ympäristöjen suuntaan oli ollut Raumalla käynnissä jo ennen koronaa, mutta keväällä 2020 alkanut ensimmäinen etäopetusjakso sysäsi asiaan rutkasti lisää vauhtia.
“Silloin päätettiin tehdä kohtuullisen rohkea veto, että hankitaan kertahankintana Chromebookit 4.-.9-luokkalaisille ja opettajille”, kertoo Rauman kaupungin opetus- ja nuorisojohtaja Hanna Viljanen-Lehto vuoden takaisista tunnelmista.
Cloudpoint sai olla mukana Rauman koulumaailman muutosmatkalla alusta loppuun.
Eri osaajien yhteistyö oli avaintekijä suuressa muutoksessa haastavana aikana. Raumalla tärkeän ydintiimin muodostivat projektipäällikkö, Nanun koulun apulaisrehtori Antti Virtanen, digitutorit Jenni Valanne ja Mariel Eerola-Leino sekä Hanna Viljanen-Lehto.
Muutos ei tietenkään olisi ollut mahdollinen ilman kunnan luottamushenkilöiden päätöstä panostaa digitaalisuuteen. “Sivistysvaliokunnassa ei ollut yhtään soraääntä”, Viljanen-Lehto sanoo.
Samoin kaupungin tietohallinnon merkitys oli suuri, jotta koulujen verkkoyhteydet saatiin toimimaan varmasti. Antti Virtanen muistuttaakin, että jos verkko on huono, käyttäjäkokemus jää taatusti niin kehnoksi, että laadukkaatkin laitteet ja alustat tuntuvat turhilta.
Erittäin merkittävä tekijä muutoksessa olivat digitutorit, jotka oli irrotettu opettajan työstä pelkkään tutorointiin. Digitaalisen muutoksen myllertäessä raumalaisopettajat saattoivat ottaa heihin ongelmatilanteissa yhteyttä ja saivat nopeasti apua ja vastauksen. Jos heiltä ei löytynyt heti vastausta, tutorit saattoivat kysyä apua Cloudpointista.
Hanna Viljanen-Lehto sanoo, että suuressa muutoksessa selkeät etapit ovat tärkeitä. Kaikkien on tiedettävä, missä mennään ja vakituinen palaveriaika ydintiimin kanssa pitää muutoksen etenemisen ryhdissä.
“Oli tärkeää, että Cloudpoint kuunteli meitä”, Viljanen-Lehto sanoo. Opettajat saivat ensin ottaa Chromebookien käytön haltuun ennen varsinaisia koulutuspäiviä. Laitteiden jakaminen koululaisille syksyllä 2020 eteni porrastetusti niin, että mitään kaaosta ei syntynyt.
Cloudpointilta Rauma hankki yli 2 200 Chrome-laitehallintalisenssiä sekä Google Workspace for Education (tuolloin nimellä G Suite) -ympäristön. Ennen kaikkea Cloudpoint oli mukana muutoksenhallinnassa. Cloudpoint järjesti Rauman opetushenkilöstölle 22 eri koulutusta ja auttoi muutoksen viestinnässä kouluyhteisölle.
“Saimme Cloudpointilta viestintään apua ja oppia. Projektiryhmälle oli selkeänä, mitä tapahtuu”, Jenni Valanne sanoo.
Rauman uudessa Pohjoiskehän koulussa ollaan myös valmiina digitaalisten opetusvälineiden käyttöön. |
Raumalla siirtyminen Google-ympäristöön sujui eri osaajien yhteistyön ansiosta hienosti - mutta tietenkin myös muutosvastarintaa on ollut.
“Tapa tehdä työtä muuttuu askelittain ja etäkoulu oli se viimeinenkin askel. Tiedän, että se on monille vaikeaa”, opetus- ja nuorisojohtaja Hanna Viljanen-Lehto sanoo.
Mutta kaikki Rauman ydintiimiläiset sanovat, että suhtautuminen muutokseen on ollut ylivoimaisesti eniten positiivista.
“Ehkä suurin muutos on ollut opettajien halukkuus oppia. Kaikki oikeasti ymmärsivät, että asiat on otettava haltuun. Tämä oli hyvä sauma tehdä iso muutos ja koulutusmyönteisyys on ollut suurta”, Mariel Eerola-Leino sanoo.
Apulaisrehtori Antti Virtanen korostaa sitä, että digitaaliset työvälineet tuovat rinnalle uutta, mutta eivät vie mitään entistä pois.
“On kehittynyt ihan huikeasti se, mitä osataan tehdä. Tämä homma on tullut jäädäkseen. Oppilailla on huomattavasti laajemmat työkalut oppia ja näyttää osaamistaan. Kannustamme edelleen käyttämään paperia ja kynää, mutta nyt siihen saadaan digitaalinen puoli rinnalle”, Antti Virtanen sanoo.
“Oppilas voi olla digitaalisesti hyvin luova, ei välttämättä paperilla tai kädentaidoissa. Kyllä oppilaalle pitää antaa mahdollisuus osoittaa oppimisensa digitaalisesti. Siellä on taituruutta, joka ei näy läpi muuten. Ja koulun tehtävä on antaa eväitä tulevaisuuteen. Tietotekniikkaa nyt vain tarvitaan joka paikassa”, Virtanen jatkaa.
Muutos ja sen hallinta on ennen kaikkea arkista, asteittaista puurtamista. Onnistumiset näkyvät lopulta hauskoissa hetkissä, kuten vaikkapa silloin, kun digitutorit kiertävät kouluilla jakamassa Chromebookeja.
“Mehän oltiin kuin joulupukkeja ja lapset olivat että ‘ou jee, noi tulee’! Oppilaiden asenne on ollut todella upea. He ovat innokkaasti ottaneet uutta haltuun ja opettaneet opettajia”, Jenni Valanne kertoo.
Se, että koko Rauman kouluyhteisö oli alle vuodessa ottanut haltuun uuden tavan tehdä työtä, konkretisoitui alkuvuodesta 2021, kun yläkoulut siirtyivät toista kertaa etäopetukseen koronavirusepidemian takia.
Jenni Valanne ja Mariel Eerola-Leino muistelevat nauraen, kuinka he digitutoreina valmistautuivat uuden etäjakson alkuun. Naiset olivat ensimmäisenä etäopetuspäivänä kaikki kanavat auki valmiina vastaamaan opettajien kysymyksiin ja auttamaan pulmatilanteissa.
Mutta kukaan ei enää ottanut yhteyttä.
“Digitutorin kolmetuntiselle kyselytunnille tuli lopulta yksi ihminen!”, Eerola-Leino sanoo.
Raumalaisopettajat olivat ottaneet Chromebookit ja Google-ympäristön niin hyvin haltuun, että akuuttia avuntarvetta ei enää ollut. Mikä hieno askel kohti moderneja oppimisen tapoja!
(Kuvat: Rauman kaupungin kuvapankki)