9. lokakuuta 2020

Google Kalenterin hyödyntäminen koulussa

Google Kalenteria käytetään jonkin verran kouluissa Wilmasta tuodun työjärjestyksen seuraamiseen ja erilaisten tvt-laitteiden varauskalenterina, mutta se taipuu monipuolisesti paljon muuhunkin. Opettajan tai oppilaan työjärjestyksen seuraamisen lisäksi kalenterilla voi hallinnoida omaa ajankäyttöään tehtävien ja muistutusten avulla, rajata työ- ja vapaa-aikaansa, suunnitella opettaja- ja oppilasryhmien tehokasta yhteistoimintaa niin lähi- kuin etäkoulunkäynnissä sekä antaa kalenterin hoitaa tapaamisajankohdat määrittelemilleen aikaväleille esimerkiksi huoltajienvartteja tai tukiopetusta varten.


Yleisin tapa hyödyntää Google Kalenteria kouluissa lienee Wilman työjärjestyksen tuominen puhelimen kalenterisovellukseen iCal-linkillä. Halutessaan opettaja tai oppilas voi tuoda kalenterinäkymän esikatseluna puhelimen näytölle, jolloin edes kalenterisovellusta ei tarvitse erikseen avata. Samalla esikatselussa näkyy Classroom-kurssien aikataulutetut tehtävät sekä opettajan että oppilaan näkökulmasta, sekä mahdolliset laitevarauskalenterit opettajille, mikäli koululla sellaiset on viety sähköisiksi.

Kun Google Kalenteriin luodaan tapahtumaa, Meet-linkki luodaan automaattisesti, jos organisaation järjestelmänvalvoja on ottanut asetuksen käyttöön. Kalenterin kautta luotu Meet on käytännöllinen varsinkin etäopetuksessa, koska kalenterin lisäasetusten kautta voi tapahtumasta määritellä toistuvan, jolloin sama linkki toimii jokaisella tapahtumakerralla. Lisäksi kalenterin kautta luotu Meet-linkki antaa järjestäjälle mahdollisuuden rajata osallistujien oikeuksia enemmän kuin linkin tai lempinimen kautta, ja yhdessä Meetin isännänoikeuksien kanssa se antaakin opettajalle laajat hallintaoikeudet etäopetustuntien järjestämiseen.


Kalenteritapahtuman avausnäkymässä voi määritellä perustapahtuman lisäksi ei paikalla -ilmoituksen, muistutuksen, tehtävän ja tapaamisajankohdan. Muistutus ja tehtävä toimivat nimensä mukaisesti työtehtävien koordinoinnin välineinä. Ei paikalla -ilmoituksella voi rajata omaa työaikaansa ja hahmottaa itselleen myös sitä, milloin on aika keskittyä tuntien valmisteluihin ja muihin varsinaisen luokkatyöskentelyn ulkopuolisiin tehtäviin, ja milloin puolestaan oma vapaa-aika alkaa. Tämä ei tietenkään toimi arjessa näin suoraviivaisesti, mutta opettajien työtaakan ja oman työ- ja vapaa-ajan rajaamisen vuoksi mahdollinen hyöty tehokkaasta kalenterinkäytöstä kannattaa ottaa irti.

Tapaamisajankohdat-otsikon alta voidaan määritellä esimerkiksi huoltaja- tai tukiopetustapaamisten ajankohta. Valikosta avautuvassa näkymässä voi asettaa aikavälin, jolloin tapaamiset ovat mahdollisia sekä niiden keston. Lisäasetusten kautta tapaamiset voi määritellä myös toistuviksi ja tarvittaessa lisätä mukaan kollegan. Kun määritelty aikaväli tapaamisille tallennetaan ja klikataan tapaamisajankohtaa kerran, tulee esiin linkki “Siirry tämän kalenterin tapaamissivulle”. Kopioimalla linkin osoitteen ja jakamalla sen esimerkiksi huoltajille pääsevät he valitsemaan itselleen sopivimman ajan, ja varattu aika poistuu vaihtoehdoista. Sekä opettaja että varauksen tehnyt henkilö saavat ilmoituksen sähköpostiinsa ja kalenteriinsa - huomioitavaa kuitenkin on, että varaaminen edellyttää Google-tunnuksia myös huoltajalta.

Kalenterinkäyttö on tuttua useimmille opettajille perinteisen Opettajan päiväkirjan kautta. Google Kalenteri tuo kalenterinkäyttöön ajanhallinnan lisäksi tehokkaan yhteiskäytön ja monipuoliset lisäominaisuudet, eikä sen hallinta tietenkään poissulje paperikalenterin käyttöä. 

Google Kalenterin käyttöön opetustyössä ja muihin Google Suite for Educationin tarjoamiin digitaalisiin työkaluihin liittyvää koulutusta voit kysyä organisaatiollesi osoitteesta myynti@cloudpoint.fi

Sami Marttinen
Cloudpoint - onnistumisvarmuutta sinne missä sitä tarvitaan

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!