Cloudpointin blogi

Driven työpöytäsovellusta koskevat muutokset

Kirjoittanut cloudpoint.fi | 15.9.2017 12:20:00

Google Driveä voi käyttää monella tapaa: ensisijainen keino on verkkoselaimen kautta kirjautumalla osoitteessa drive.google.com, toinen vaihtoehto on mobiilisovellusten kautta ja lisäksi on mahdollista hyödyntää erikseen PC tai Mac -tietokoneella asennettavaa Driven työpöytäsovellusta. Vaikka liikkeellä on ollut monenlaisia huhuja, tulevat muutokset koskevat ainoastaan erikseen tietokoneelle asennettavaa Driven työpöytäsovellusta, jonka tuki päättyy 11.12.2017 ja jonka toiminnan Google lopettaa kokonaan 12.3.2018.

Erityisesti useat yritysasiakkaamme käyttävät Driven työpöytäsovellusta ja suosittelemmekin varautumaan ohjelman alasajoon hyvissä ajoin. Samalla haluamme muistuttaa, että Google Driven toiminta jatkuu normaalisti verkkoselaimen kautta ja pilvitallennustilaan synkronoituneet tiedostot säilyvät tallessa tuttuun tapaan.
Jos et ole käyttänyt Driven työpöytäsovellusta, muutokset eivät koske sinua ja voit jatkaa työskentelyä Drivellä normaalisti.

Uusi sovellus korvaamaan Drive desktop

Jos edelleen haluat jatkaa erillisen tietokoneelle asennettavan sovelluksen hyödyntämistä, Google on julkaissut korvaavan tuotteen entiselle Driven työpöytäsovellukselle. Se on nimeltään Backup & Sync ja sen voit ladata täältä. Se toimii pitkälti samalla tavalla aikaisemman työpöytäsovelluksen kanssa, mutta keskeisimpänä uudistuksena on Driven ja Google Kuvien synkronointiominaisuuksien yhdistyminen yhden sovelluksen alaisuuteen. Aikaisempaan verrattuna uudessa sovelluksessa on myös enemmän vaihtoehtoja valita, mitä tietokoneelta haluaa verkkotallennustilaan synkronoida.

G Suite asiakkaille on tarjolla 26.9.2017 alkaen myös toinen uusi synkronointityökalu nimeltään Drive File Stream, joka mahdollistaa verkkotallennustilasta tiedostojen avaamisen paikallisesti niin, että itse laitteen muistia säilyy vapaana mahdollisimman paljon. Google suosittelee tämän sovelluksen käyttöä erityisesti G Suite asiakkaille. Yhtenä painavana syynä on se, että Drive File Streamin avulla voidaan synkronoida myös Tiimin Drivejen sisältö. 

G Suite pääkäyttäjät voivat hallintakonsolista valita organisaation käyttöön joko Backup & Syncin tai Drive File Streamin. Asetus löytyy kohdasta: Sovellukset > G Suite > Drive ja Docs > Datan käyttö

Myös molemmat sovellukset voivat olla sallittuja, mutta samalla koneella toimiessaan Backup & Sync lakkaa synkronoimasta tietoja Omalle Drivelle tallennustilan säästämiseen liittyvistä syistä johtuen.

Suositeltavat toimenpiteet

Jos organisaatiossasi käytetään Driven työpöytäsovellusta, reagoi muutoksiin ajoissa. Pääkäyttäjän tulisi tarkistaa hallintakonsolista asetukset (Drive File Stream on oletuksena sallittu), valita kumpaa sovellusta suositellaan omassa organisaatiossa käytettävän ( vertailu ominaisuuksista löytyy täältä) ja tämän jälkeen valittu sovellus tulisi asentaa käyttöön kaikille sitä tarvitseville käyttäjille ennen joulukuun 11:sta päivää. 


Mia 
Google G Suite for Business & Education muutoksenhallinnan ja koulutuksen asiantuntija
Cloudpoint - onnistumisvarmuutta sinne missä sitä tarvitaan

Cloudpoint on sitoutunut auttamaan asiakkaitaan kaikissa tilanteissa. Ajattelemme asiakkaan puolesta ennen napin painallusta alati muuttuvassa maailmassa. Yhteistyö- ja toimintamallimme varmistaa onnistumisen siellä missä teemme töitä – Huolehdimme persuksille potkimisesta ja aikataulun pitävyydestä.