3. maaliskuuta 2018

Hangouts Chat saatavilla kaikille G Suite käyttäjille

Viime keväänä Google uudisti Hangouts pikaviestinsovelluksensa tuomalla markkinoille Meet-videoneuvottelut. Jo silloin kerroimme, että Early Adaptors -ohjelman kautta oli kokeiltavissa myös kirjoitettuun pikaviestintään keskittyvä Hangouts Chat uudistus. Nyt Google on julkaissut tiedon, jonka mukaan uudistettu Hangouts Chat saapuu seuraavan parin viikon sisällä vihdoin kaikille Google G Suite käyttäjille palvelun ydintuotteena. Hangouts Chat tulee olemaan oletuksena päällä, ellei organisaation järjestelmänvalvoja muuta asetusta hallintakonsolista. Hangoutsin uusi ja vanha versio voivat hyvin elää rinnakkain, kunhan molemmat versiot käyttävät samaa asetusta keskusteluiden historian tallentamisen suhteen.

Päivityksen voimaan astumisen jälkeen, Hangouts Chat:iin pääset tietokoneella osoitteessa https://chat.google.com tai voit ladata käyttöön mobiilisovelluksen osoitteesta https://get.google.com/chat.

Parhaiten alkuun pääset tutustumalla Google lyhyeen oppaaseen: http://bit.ly/2FPwAz5


Mitä uutta Hangouts Chat tuo tullessaan?


Uuden Chatin tavoitteena on siirtää käyttäjät yksittäisistä viestiketjuista ja sähköposteista virtuaalisiin työtiloihin, joissa tiimit keskustelevat, jakavat tietoa ja kokoavat aiheeseen liittyvät materiaalit yhteen paikkaan kaikkien saataville. Googlelle ominaisesti tehokkaat hakutoiminnot auttavat sinua helposti löytämään etsimäsi.  Chatin keskeisiä ominaisuuksia ovat:
  • Yhteensopivuus muiden G Suite tuotteiden kanssa: lataa tiedostoja Driveltä, muokkaa yhdessä tiimiläisten kanssa dokumentteja, liity Hangouts Meet videoneuvotteluihin ja juttele kasvokkain. 
  • Anna tekoälyn auttaa työ tehostumisessa: manuaalisen työn määrää vähenee kun neuvotteluhuoneiden ja tiedostojen etsimisen apuna on automaattiset ehdotukset. 
  • Työskentelyä yli rajojen: Chat tukee tällä hetkellä 28 kieltä ja jokaiseen huoneeseen mahtuu jopa 8000 jäsentä. 
  • Turvallisuus tuo mielenrauhaa: Chat on rakennettu Google G Suiten security-first -ekosysteemin päälle ja tarjoaa yritystason luotettavuuden. Varmuuskopiointi on mahdollista toteuttaa Vaultin avulla. 
  • Monet suositut kolmannen osapuolen sovellukset ovat jo rakentaneet integraation Chatiin. Mukana on mm. projektinhallintasovellukset Trello ja Jira, Salesforce ja ProsperWorks CRM, Xero kirjanpito ja monia muita. 

Chat sisältää myös 25 bottia, joiden avulla normaalit työprosessit nopeutuvat huomattavasti.  Osa boteista integroituu muihin G Suite sovelluksiin suoraan, kuten @Meet joka integroituu Google Kalenteriin tehdäkseen varauksia. 


@Drive bot




















Mihin käyttötarkoitukseen uusi Chat palvelu soveltuu?


Kuten kaikkien uusien palveluiden kohdalla, osa loistavista käyttökohteista selviää vasta kokeilemisen myötä, mutta suosittelemme aloittamaan seuraavien vaihtoehtojen kautta:

Yritykset ja organisaatiot:
  • projektityöskentely
  • tiimien työtilat (esim. markkinointi ja myynti)
Oppilaitokset
  • Opettajien oma viestikanava
  • kehitysprojektien työryhmien virtuaalinen työhuone
  • Etäopetuksen viestikanava
  • Oppilaiden ryhmätyöskentelyn väline

Mia 
Google G Suite for Business & Education muutoksenhallinnan ja koulutuksen asiantuntija
Cloudpoint - onnistumisvarmuutta sinne missä sitä tarvitaan