12. kesäkuuta 2014

Google+ sivut uudistuivat ja Google My Business -palvelu julkaistiin yrityksille

Google My Business on uusi, juuri julkaistu palvelu, joka yhdistää yrityksesi suoraan asiakkaisiin, kun he etsivät yritystäsi Google Haussa, Google Kartoissa tai Google+ -palvelussa. Kokonaisuuden hallinta keskittyy yhteen paikkaan, yrityksesi Google+ sivun My Business -osioon tai uuteen mobiilisovellukseen. Eikä tämä mielenkiintoinen uutuus maksa yrityksellesi yhtään mitään.

Google My Business tuo yhteen kaikki ne toiminnot, joiden avulla yrityksesi voi loistaa Googlessa:
  • Päivitä yrityksesi tiedot aina ajantasalle yhdestä paikasta, jolloin tieto löytyy Google+ -palvelusta, Hausta (myös Google Places) ja Kartoista. 
  • Näytä asiakkaille miksi juuri sinun luoksesi kannattaa tulla kuvien ja videoiden avulla.
  • Jaa uutisia ja ajankohtaisia tiedotteita asiakkaillesi Google+ sivun kautta. Näin pidät keskustelun heidän kanssaan avoinna.
  • Seuraa sinusta kertovia arvosteluja Googlessa
  • Ymmärrä miten seuraajasi ovat sinuun yhteydessä Insights -analyysityökalun avulla.
  • Mobiilisti voit hallita kaikkea tätä uudella Google My Business Android mobiilisovelluksella (iPhone sovellus julkaistaan pian).


Uutta Google+ sivujen maailmassa

Google My Businessin julkaisun myötä Google+ sivut nousevat merkittävään rooliin Google Haun ja yritysten välille. Pienellä vaivalla jokainen yritys voi luoda itselleen Google+ sivun ja päivittämällä sitä ahkerasti kerätä runsaasti ilmaista näkyvyyttä Google Haussa. Ja mikä yritys nyt ei haluaisi olla helposti löydettävissä Googlesta!

Aikaisemmin Google+ sivujen navigoinnista löytyi kohta Ohjauspaneeli, johon kerääntyi tietoa sivun toiminnasta. Tämä on nyt poistunut ja tilalle on saapunut My Business -osio, josta löydät kaikki uudet toiminnot. Tämä on sinun yrityksesi Google näkyvyyden hallintaportaali. 
Entuudestaan tuttu etusivunäkymä löytyy kohdasta Stream



Katsellessasi My Business osiota, sivun oikeasta yläkulmasta löydät muiden Google-sovellusten puolelta tutun navigointipainikkeen. Klikkaamalla sitä näet tarjolla olevat toiminnot. Tätä kautta voit esimerkiksi avata Business Insights -tilastot tai YouTube kanavasi. 


Kokonaisuudessaan uudistus on hyvin mielenkiintoinen ja tarjoaa yrityksille paljon uusia mahdollisuuksia itse vaikuttaa omaan näkyvyyteensä Googlessa. Kun tähän lisätään jo tovin käytössä ollut Google+ hashtag -ominaisuus, saadaan käyttöön todellinen hakukoneoptimoinnin tehopakkaus. 
Jos et tiennyt, lisäämällä hashtag -asiasanoja julkisiin Google+ päivityksiisi (profiilit ja sivut), toimivat ne Google Haussa hakusanojen tapaan.