30. lokakuuta 2013

Uutta Hangoutsissa ja Google+ valokuvissa

Google+ käyttäjiä hemmotellaan nyt oikein urakalla uusilla ominaisuuksilla. Esittelyssä Hangouts-pikaviestimen ja videoneuvottelun uudet ominaisuudet, sekä Google+ valokuvien toiminnot.

Hangouts

Hangouts -pikaviestimen avulla on mahdollista käydä kirjoitettuja keskusteluja ja videoneuvotteluja. Uutuutena:
  • Hangoutsin Android mobiilisovellus tukee nyt sijainnin jakamista ja SMS-viestejä. Näin voit lähettää karttakuvan nykyisestä sijainnistasi sekä lähettää ja vastaanottaa SMS viestejä. Myös GIF-animaatiot toimivat jatkossa Hangouts-pikaviestimessä.
  • Julkiset Hangouts On Air-tapahtumat on mahdollista nyt ajoittaa haluttuun ajankohtaan etukäteen ja markkinoida niitä tapahtuman oman katselusivun avulla. Kun lähetys alkaa, "Control Room" mahdollistaa lähetyksen keskustelun ohjaamisen.
  • Kaikissa tapauksissa, Hangouts-videoneuvottelujen videon laatua on parannettu merkittävästi. Hangouts myös skaalautuu koko ruudulle jatkossa ja sovellus automaattisesti parantaa heikkolaatuista videokuvaa.

Vasemmalta oikealle: sijainnin jakaminen ja GIF-animaatiot
Ylempi kuva: Hangouts-videoneuvottelu ilman kuvan automaattista parannusta ja (alempi kuva) parannuksen kanssa

Hangouts Android mobiilisovelluksen ja videoneuvottelun päivitykset tulevet saataville muutamassa päivässä. Sen sijaan Hangouts On Air uudistukset saapuvat käyttäjille muutaman seuraavan viikon aikana.


Valokuvat ja videot

Valokuviin vangitsemme kaikki tärkeimmät hetket. Joskus kuitenkin niiden määrä nousee korkeaksi, jolloin niiden muokkaaminen, järjestäminen ja editoiminen voi olla työlästä. Google+ tekee sen puolestasi:
  • Täysikokoisten kuvatiedostojen tallentaminen lanseerataan piakkoin iOS-laitteiden Google+ mobiilisovellukseen. Näin voit varmuuskopioida kuvasi samalla kun otat niitä. 
  • Kuvien hakuominaisuuksia on parannettu merkittävästi ja jatkossa voit etsiä niitä aihealueittain hakusanojen avulla. 
  • Kuvien automaattinen parannus kohentaa kuviesi laatua. Nyt parannuksen tasoa voi myös muokata eri asteiseksi. 
  • HDR Scape-suodattimen avulla muokkaat kuvistasi nopeasti HDR-kuvaa muistuttavan tuotoksen.
Vasemmalta oikealle: alkupeäinen kuva, HRD Scape-suodatin

Kuvien automaattiseen korjaamiseen (Auto Awesome) on myös lisätty 3 uutta muokkausmahdollisuutta:
  • Action. Sarjakuvana otetusta liikkeestä voidaan yhdistää toiminta yhteen kuvaan. 
  • Eraser. Liikkuvat henkilöt poistetaan kuvasarjasta. 
  • Movie. Luo videoklipeistä upea video tehosteineen.
Auto Awesome Movie-toiminto

Kaikki mainitut uudet valokuvatoiminnot saapuvat käyttäjille tämän viikon aikana. Auto Awesome Movie-toiminto saapuu vain Android 4.3 tai uudempiin versioihin, mutta tulevaisuudessa myös muut mobiilisovellukset tulevat tukemaan toimintoa.


Lähde ja kuvat: Official Google Blog

Uutuutena Google+ kustomoidut URL-osoitteet

Nyt Google+ profiileihin ja sivuihin voi hakea muokatun URL-osoitteen!
Aikaisemmin profiilien ja sivujen URL-osoitteet ovat olleet pitkiä numerosarjoja, joita on hankala muistaa. Muokatun osoitteen avulla saat helposti muistettavan ja sitä kautta esimerkiksi markkinointiin sopivamman osoitteen sivullesi tai profiilillesi.

Vaatimukset muokatun URL-osoitteen saamiseksi

Voit saada muokatun URL-osoitteen Google+ -tilillesi tai -sivullesi, jos täytät kelpoisuusvaatimukset. Voit valita Google+ -profiilillesi tai -sivullesi yhden Googlen etukäteen määrittelemistä muokatuista URL-osoitteista.

Ennen kuin voit saada muokatun URL-osoitteen, tilisi on oltava hyvämaineinen ja täytettävä seuraavat vaatimukset:

Henkilöitä koskevat vaatimukset:
  • Sinulla on vähintään kymmenen seuraajaa.
  • Tilisi on vähintään 30 päivän ikäinen.
  • Sinulla on profiilikuva.
Google+ -paikallissivuja koskeva vaatimus: yrityksen on oltava vahvistettu paikallinen yritys.Muita kuin Google+ -paikallissivuja koskeva vaatimus: sivun on oltava linkitetty verkkosivustoon.



Muokatun URL-osoitteen hankkiminen Google+ -palvelun kautta


Näet ilmoituksen Google+ -sivusi tai -profiilisi yläosassa, mikäli edellä mainitut kriteerit täyttyvät.
  1. Aloita klikkaamalla Hanki muokattu URL-osoite -painiketta. Voit vaihtoehtoisesti siirtyä profiilisi Tietoja-välilehdelle ja klikata Google+ -palvelun URL-osoitteen alla olevaa Hanki-linkkiä.
  2. Näet URL-osoitteet, jotka sinun on mahdollista hankkia. Jos näet useamman kuin yhden vaihtoehdon, valitse sinulle mieluisin vaihtoehto. Sinua saatetaan pyytää lisäämään URL-osoitteeseen numeroita tai kirjaimia osoitteen yksilöimiseksi.
  3. Hyväksy käyttöehdot tekemällä merkintä valintaruutuun.
  4. Valitse Muuta URL-osoitetta.
Google+ saattaa pyytää sinua vahvistamaan tilisi matkapuhelinnumerolla. Jos sinun on tehtävä niin, näet kehotuksen ponnahdusikkunassa.
  • Anna matkapuhelinnumerosi.
  • Valitse valintaruutu, niin henkilöt, joilla on puhelinnumerosi, pystyvät löytämään sinut helposti Googlen palveluista.
  • Etsi puhelimestasi sinulle lähetetty koodi.
  • Kirjoita koodi kenttään.
  • Valitse Vahvista.
URL-osoite liitetään hyväksymisen jälkeen Google+ -sivuusi tai -profiiliisi. Kannattaa siis varmistaa, että kaikki on kunnossa. Kun URL-osoite on hyväksytty, et voi pyytää sen muuttamista. Kun olet varma, valitse Vahvista.


Muokatun URL-osoitteen muuttaminen
Toimi seuraavasti, jos haluat muuttaa muokatun URL-osoitteen isoja ja pieniä kirjaimia tai aksenttimerkkejä:
Siirry Google+ -profiilissasi Linkit-kohtaan.
Voit muokata muotoilua esiin tulevassa kentässä.

Muista, että voit muuttaa ainoastaan URL-osoitteen isoja ja pieniä kirjaimia tai aksenttimerkkejä, et itse URL-osoitetta.

Tehovinkki! 
Jos tiedät henkilön muokatun URL-osoitteen, voit nopeasti siirtyä kyseisen henkilön Google+ -profiiliin tai -sivulle lisäämällä avainsanoja URL-osoitteen perään. Esimerkkejä:
google.com/+muokattuURL-osoite/viestit
google.com/+muokattuURL-osoite/tiedot
google.com/+muokattuURL-osoite/valokuvat
google.com/+muokattuURL-osoite/videot
google.com/+muokattuURL-osoite/plusmerkinnat

Loistavasti toimii myös google.fi/+VerkkoApsFI

Lähde: Google

24. lokakuuta 2013

Uusi hallinnointitaso Google+ sivuissa ja siihen yhdistetyssä YouTube kanavassa

Google+ -sivujen ja tätä kautta myös siihen yhdistetyn YouTube kanavan hallinnoijat jaetaan kolmeen ryhmään: omistajat, ylläpitäjät ja nyt uutuutena viestintävastaavat.

Ylläpitäjillä on samat oikeudet kuin omistajilla, lukuun ottamatta kaikkein kriittisimpiä ominaisuuksia, kuten tilin poistaminen ja käyttöoikeuksien hallinta. Viestintävastaavilla on samat oikeudet kuin ylläpitäjillä, lukuun ottamatta profiilin muokkausta, Hangout on Air -keskustelun aloittamista ja videoiden hallintaa YouTubessa.

Kullakin sivulla voi olla vain yksi omistaja mutta jopa 50 ylläpitäjää ja viestintävastaavaa. Lisäämällä hallinnoijia voit jakaa sivusi viestien ja asetuksien hallintaoikeuden useille henkilöille jakamatta omia kirjautumistietojasi.



Haluatko lisätä tai poistaa ylläpitäjän YouTube kanavalta ja samalla Google+ sivulta? Näin onnistut: https://support.google.com/plus/answer/2380626

22. lokakuuta 2013

Miten hallita Google Driven käyttöä oppilaitoksessa

Suuri into päällä ja Google Drive otetaan käyttöön oppilaitoksessa! Käytetään opettajien olemassa olevia Gmail-tunnuksia ja aletaan tekemään kansioita, dokumentteja, videoita..jaetaan näitä oppilaille ja heidän henkilökohtaisille Gmail-tileilleen. Dokumentille nimi “Äidinkieli harjoitus 5” ja ei muuta kuin jakoon Ossille, Villelle, Pekalle, Liisalle, Juholle..

Kuulostaa hyvältä, mutta katsotaanpa asiaa 5 vuotta eteenpäin oppilaiden näkökulmasta: Ossi Oppilaalla on tuhansia eri opettajien jakamia dokumentteja, kolmisenkymmentä ylätason kansiota ja kymmeniä samannimisiä dokumentteja. Juuri sitä oikeaa dokumenttia ei kuitenkaan meinaa löytyä, koska Ossi ei muista sen nimeä. Lisäksi edellisvuoden opettaja on vaihtanut omaa henkilökohtaista Gmail-tiliään, eikä uutta osoitetta osaa eikä varsinkaan uskalla arvata. Villellä saattaisi olla muistikuva dokumentin nimestä...Mikähän oli Villen Gmail-osoite? Jaahas, osa aiemmin tehdyistä ryhmätöistäkin on näköjään kadonnut, koska käyttöoikeuksia on poistettu tai dokumenttien omistajat ovat muuttaneet dokumenttien sijaintia.


Voisiko tämän välttää? Kyllä voi.

Google Driven kuin minkä tahansa muunkin dokumentti-ympäristön sekä tallennustilan osalta tärkeää on jo suunnitteluvaiheessa huomioida käytön jatkuvuus, johdonmukaisuus ja “sekamelskan välttäminen”. Tämä voidaan varmistaa Google Drivessa (EDU) noudattamalla seuraavia periaatteita:
  1. Hyödynnetään koulussa Google Apps for Education -ympäristöä yksittäisten Gmail-tilien sijaan
  2. Driven käyttöä ohjaa hallittu kansiorakenne ja yhtenäinen kokonaisuus 
  3. Luodaan selkeät dokumenttien nimeämiskäytännöt; jokainen dokumentti yksilöidään saman nimeämis-logiikan mukaisesti (ei tarvitse “muistaa” dokumentin nimeä tai sijaintia)
  4. Määritellään Driven osalta yhteiset pelisäännöt: Mitä jaetaan ja kenelle jaetaan?
  5. Ei sooloilla edellisissä kohdissa.
Kansiorakennetta suunniteltaessa kannattaa huomioida myös seuraavat asiat:
  • Kuka osallistuu suunnitteluun?
  • Onko toimiva ratkaisu luokkakohtainen vai ainekohtainen? (erot esim. alakoulun ja yläkoulun sekä lukion välillä)
  • Jos oppilas haluaa ladata työnsä ulos Google Drivesta, kuinka monta dokumenttia hänen pitää ladata? Vai riittäisikö yhden yläkansion täppääminen?
  • Kuka hallitsee kansiorakennetta? Onko pohdittu mitä tapahtuu, jos kyseinen henkilö vaihtaa työpaikkaa?
  • Miten olemme varautuneet dokumenttien ja oppimispolun säilymiseen, kun oppilas vaihtaa koulua?
Näillä pohdinnoilla ja vastaavilla ratkaisuilla eteenpäin. Lupaan, että oppilaat ovat kiitollisempia :)

Leena

17. lokakuuta 2013

Uusi Google+ käyttöehtomuutos ei koske vielä Google Apps-käyttäjiä

Alkuviikosta on taas kohistu ja mediassa muristu Googlen ilmoituksesta näyttää Google+ käyttäjien profiilikuvia mainosten yhteydessä. Asia ei sinänsä ole uusi, monet vastaavat sosiaalisen median palvelut näyttävät ostettavissa mainoksissa suosittelijoina käyttäjän ystäviä, jolloin heidän profiilikuvansa tai nimensä on nähtävissä suosituksen yhteydessä.

Tarkkasilmäiset ovat jo huomanneet, että toisin kuin monet muut palvelut, Google antaa käyttäjiensä valita, saako heidän tietonsa näkyä suosituksissa.
Tässä lisätietoa ja ohje asetusten tarkastamiseksi (linkki).
Yhteenveto muutoksista on nähtävissä käyttöehtojen päivityssivulla.


Tärkeää on kuitenkin huomata, että Google+ päivitetyt käyttöehdot koskevat ilmaisia Gmail-tilejä, jotka on suunnattu kuluttajakäyttöön. Yritykset ja oppilaitokset ovat Google Apps-käyttäjiä ja muutos ei vielä vaikuta Apps-käyttäjiin.

Käyttäjät näkevät käyttöehtojen päivitykseen liittyviä viestejä kaikissa Googlen tuotteissa (mukaan lukien Google+ -ilmoitusruutu), ja he pystyvät päivittämään asiaan liittyvän asetuksen. Tähän muutokseen liittyvät ominaisuudet tulevat kuitenkin Google Apps -verkkotunnusten käyttöön vasta myöhempänä ajankohtana. Tällöin käyttöön tulee valinta, jonka avulla verkkotunnuksen järjestelmänvalvojat voivat estää käyttäjiään näkymästä jaetuissa suosituksissa, joita Google näyttää mainoksissa. Tämä hallinnollinen asetus on aluksi oletuksena pois päältä.

Lisätietoja jaetuista suosituksista on Google+ -ohjekeskuksessa.

10. lokakuuta 2013

Toivottu uutuus tuo Google Dokumenttien Esityksiin kustomoitavat teemat ja laajakuvaformaatin

Google Dokumenttien Esitysten avulla luot helposti erilaisia diaesityksia, oli kyse sitten uuden tuotteen esittelystä tai vaikkapa oppilaille suunnatusta oppimateriaalista.
Tänään julkaistujen uusien ominaisuuksien avulla Esitykset päivittyvät vastaamaan entistä paremmin kaikkien meidän tarpeita, sillä toiveemme on kuultu!

Laajakuva 16:9
Uuden laajakuvaformaatin myötä presentaatioon saadaan runsaasti lisätilaa sisällölle. Koska suuri osa näytöistä on nykyään laajakuvaformaatissa, Esitysten oletuskoko on jatkossa 16:9. Kokoa voi muuttaa presentaation tiedosto-valikosta, kohdasta sivun asetukset.

Kustomoitu teema
Jokaisessa Esityksessä on käytössä teema, jonka voi valita dokumenttia luotaessa. Teemassa on yleensä valmiit asetukset erilaisille visuaalisille elementeille, kuten asettelulle, fontille ja väreille.

Eräs toivotuimmista ominaisuuksista on jo pitkään ollut mahdollisuus kustomoida valmiita teemoja oman organisaation ulkoasun mukaiseksi. Tarve tulee eteen useimmilla asiakkaistemme ja toki myös itsellämme.

Alkuperäisen teeman muokkauksen ansiosta on nyt mahdollista muotoilla Esityksen master-dia, jolloin tehdyt ulkoasumuutokset tallentuvat teemaan ja toistuvat automaattisesti kaikissa dioissa. Jos esimerkiksi haluat yrityksesi logon näkyvän kaikissa dioissa, kannattaa se nyt lisätä master-diaan.
Samalla muokkaamaan pääsee master-dian lisäksi muiden diojen asetteluvaihtoehtoja, jolloin tehdyt muutokset toistuvat aina tätä mallipohjaa käyttävissä dioissa. Jokainen valmis teema pitää sisällään useita erilaisia vaihtoehtoja diapohjista ja niiden asettelusta, joista jokaista voi nyt erikseen muokata tai luoda oman aivan alusta asti.

Muutoksia pääsee tekemään Esityksen Dia-valikosta, kohdasta Muokkaa alkuperäistä.
Kun muokkaat alkuperäistä teemaa, pikkukuvakkeista näet helposti, että tekemäsi muutokset toistuvat automaattisesti kaikkiin jo olemassa oleviin dioihin. Aikaisemmin muutokset piti tehdä dia kerrallaan, joten tämä säästää paljon aikaa. Lisäksi teemaan tallennetut muutokset toistuvat automaattisesti uusissa dioissa, jotka Esitykseen luodaan.

Muokatun teeman voi myös uudelleen nimetä klikkaamalla hiiren oikealla painikkeella master-dian päällä ja valitsemalla Nimeä alkuperäinen uudelleen.


Vinkki tehokäyttöön
Tehokkaimmilleen toiminnon voi viedä kun rakentaa hyvän teeman ja muokkaa sen vastaamaan oman organisaation visuaalista linjaa. Kun kaikki yksityiskohdat on hiottu kuntoon ja Esitys nimetty esim. VA esityspohja -muotoon, kannattaa se tallentaa Driven malligalleriaan, jolloin sama pohja on kaikilla organisaatiosi käyttäjillä aina saatavilla. Samalla tulee huolehdittua siitä, että jokainen käyttäjä hyödyntää presentaatioissaan samanlaista pohjaa.
Tässä ohjeemme malligallerian käytöstä: Näin käytät mallipohjia -ohje

Ja nyt vaan innolla testailemaan ja luomaan omia teemoja!
Mia

8. lokakuuta 2013

8-luokkalaisen Tonin mukaan “tietokoneet alkavat raastaa hermoja enemmän kuin kirjat”

Lounaalla luin Hesarin mielipidekirjoituksia ja silmiini osui kahdeksasluokkalaisen Toni Pietiläisen mielipidekirjoitus “Tietokoneiden hidastelu vie arvokasta oppiaikaa”. Hän kertoo, että koulussa koneiden käynnistykseen kuluu jopa yli 5 minuuttia ja joskus pitää mennä jopa käytävälle odottelemaan täksi ajaksi.

Aivan totta, hitaus ei saisi missään tapauksessa olla esteenä opinnoille, etenkään kun markkinoilla on laitteita, jotka ovat kaikkea muuta kuin hitaita.

Toni, kun luet tämän viestin olethan yhteydessä minuun, postitamme sinulle Samsungin Chromebookin opintojasi varten.
  1. Chromebook käynnistyy muutamassa sekunnissa ja on heti käyttövalmis. 
  2. Google Apps for Education säästää veronmaksajien varoja kun oppilaitokset saaavat samalla rahalla huomattavasti enemmän aikaiseksi. Lisenssit ovat täysin ilmaisia opetustoimelle ja oppilaitoksille (ei piilokustannuksia) ja Chromebookit saadaan keskitetyn hallinnan piiriin.
  3. Yhdessä Chromebook ja Google Apps ovat ylivoimainen yhdistelmä pedagogiseen tarpeeseen.
Tonille ja muille oppilaille mukavaa alkanutta syksyä toivottaen
Lauri

ps. Chromebookkeja käyttävät jo mm. Raahe, Kaarina, Mynämäki, Nousiainen, Kauniainen ja Parainen.



Hyvä paha muutos?

“Tekninen projekti tulossa ja taas sitä hapatusta muutoksesta, joojoo...” Mutta ei ilman syytä, sillä myös pienikin muutos voi olla merkittävä. Ihmiset kokevat erityisesti organisaatioissa tapahtuvat muutokset hyvin eri tavalla, oli muutos sitten pieni tai suuri. Joillekin toimintatapojen muutos voi olla jopa suurempi asia kuin organisaation rakenteisiin liittyvä muutos. Muutoksen haasteellisuutta lisäävät erityisesti sen yllättävyys, lopullisuus ja epämääräisyys. Tämän vuoksi myös kaikissa toimintatapoja koskevissa muutoksissa olisi syytä kiinnittää huomiota kokonaisvaltaiseen muutoksenhallintaan ja muutoksen johtamiseen. Myös silloin, kun siirrytään uuteen sähköpostiympäristöön, oli ympäristö sitten minkä tahansa palveluntarjoajan tuotoksia.



Muutoksenhallinta IT-projektiryhmän kontolla?

IT-projektit koetaan hyvin usein yksiselitteisesti teknisen muutoksen läpivedoksi organisaatiossa, jota luotsaa tekninen projektiryhmä. Mutta tarkastellaanpa tilannetta teknisen muutoksen tapahduttua: Mitä tapahtuu tämän jälkeen? Onko työn tehokkuus ennallaan, huonontunut vai parantunut? Ovatko ihmiset tyytyväisiä muutokseen? Onko heille kerrottu, miksi toimintatapoihin tuli muutos? Vai pystyivätkö he vastaanottamaan muutoksen, sen vaikuttamatta yhteenkään jo olemassa olevaan toimintatapaan? Olisiko jotakin voitu tehdä toisin, jotta muutos koettaisiin myönteisemmäksi? Usein vastaus on “Olisi ehkä tehty, jos johto olisi pyytänyt ja olisi ollut aikaa.” IT-projektin tulisi olla todella harvoin vain teknisen projektiryhmän asia.

Asiakkaidemme siirtyessä Google-sovellusten käyttöön jostakin toisesta ympäristöstä, useimmiten Notesista tai Exchangesta, käymme aina keskustelun muutoksenhallinnasta ja suosittelemme asiakasta tekemään selkeän suunnitelman sekä toteutuksen tämän osalta. VerkkoApsin muutoksenhallinnan asiantuntijat auttavat tässä. Tavoitteena on viedä projekti onnistuneesti maaliin niin, että muutoksen vaikutukset ovat kirkkaasti positiivisia koko organisaation näkökulmasta. Teknisissäkin projekteissa onnistunut muutos edellyttää motivoituneen projektiryhmän lisäksi myös sitoutuneen johdon, joka selvästi osoittaa, että muutosta tarvitaan. Muutoksenhallinnan olennaisia osa-alueita johdon sitoutumisen lisäksi ovat muutosvalmiuden arvioiminen ja toimintasuunnitelman muodostaminen tunnistetun valmiustason mukaisesti, avoin viestintä, koulutus ja henkilöstön sopeutumisen huomioiminen kaikkien vaiheiden aikana, sekä ennen kaikkea valmius reagoida mahdollisiin haasteisiin muutosprosessin aikana.



Pelkkä tekninen tieto ei riitä

Tietoa tuntuu nykyään tulevan joka tuutista, liikaakin. Tiedonsaanti muutoksen aikana on kuitenkin kaikille organisaation jäsenille merkittävää; pelkkä tieto ja sen suuri voluumi ei riitä, vaan tiedon sekä viestinnän pitää olla myös olla avointa, relevanttia ja selkeää. Muutoksen vuorovaikutustilanteet voivat joko sitouttaa henkilöstön muutokseen tai saada heidät vastustamaan sitä. Luonnollisesti näistä kahdesta tavoitteena on se ensimmäinen. Kun muutoksenhallinta huomioidaan heti projektin alkuvaiheessa merkittävänä osana kokonaisuutta, on onnistuneisuuden mahdollisuus jo tuplaantunut. Ja kun se tehdään teknisissäkin muutoksissa kunnolla loppuun asti, niin maaliin voidaan juosta rinta rottingilla - yhdessä.

Leena Makkonen

Change Management & Training Consultant

Uutta: Jaa Google Dokumentin katseluoikeus käyttäjälle, jolla ei ole Google-tiliä

Vaikka itse käyttäisit Google Apps-sovelluksia, silloin tällöin tulee eteen tarve jakaa dokumentti henkilölle, jolla ei ole Google-tiliä käytössään. Tästä päivästä alkaen Google aloittaa uuden ominaisuuden julkaisun, joka tuo tullessaan mahdollisuuden jakaa Google Dokumentit Asiakirjoja, Esityksiä ja Piirrustuksia katseluoikeudella myös sellaisille henkilöille, joilla ei ole Google-tiliä.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että aloitat Asiakirjan, Esityksen tai Piirrustuksen jakamisen normaalisti siirtymällä jakamisasetukset ikkunaan. Kutsu käyttäjiä -kohtaan täytä vastaanottajan sähköpostiosoite (tämän ei tarvitse olla Google-tili!) ja valitse käyttöoikeudeksi Voi katsella.
Jos lisäät muokkaus tai kommentointi oikeuden, vastaanottajalla tulee edelleen olla Google-tili, sillä dokumentin muokkaaminen edellyttää sisäänkirjautumista.


Kun dokumentti jaetaan katseluoikeudella henkilölle, jolla ei ole Google-tiliä, hän voi sähköpostiviestin mukana tulleen linkin kautta avata dokumentin ja katsella sen sisältöä. Viestin voi myös lähettää edelleen, jolloin muutkin voivat katsella dokumenttia. Tämä ei vaadi kirjautumista.
Koska sisäänkirjautumista ei vaadita, kaikki voivat katsella dokumentin sisältöä linkin kautta kunnes henkilö, jolle dokumentti jaettiin kirjautuu sisään Google-tiliin tai luo sellaisen. Tässä tilanteessa tapahtuu kaksi asiaa: (1) dokumentin jakamislinkki ei enää toimi kirjautumattomille käyttäjille ja jakoasetuksiin tallentuu merkintä kirjautumisestä; (2) dokumentti jakautuu kaikille niille henkilöille, jotka ovat katselleet dokumenttia samalla ollen kirjautuneena Google-tiliinsä.
Dokumentin omistaja tai muokkausoikeudella varustettu käyttäjä voi muuttaa jakoasetuksia normaalisti.

Google Apps pääkäyttäjien on myös mahdollista hallintapaneelista ottaa pois käytöstä mahdollisuus jakaa dokumentteja oman organisaation ulkopuolelle.

Julkaisuaikataulu:
Tämä julkaisu saapuu nopean julkaisun valinneille käyttäjille asteittain alkaen tästä päivästä. Muutokset tapahtuvat muutaman seuraavan viikon aikana, joten jos uusi ominaisuus ei vielä toimi sinulla, odota kärsivällisesti ja testaa myöhemmin uudelleen.  

Lisätiedot:
http://support.google.com/a/bin/answer.py?answer=60781

Lähde: Google Apps updates

1. lokakuuta 2013

Testissä Chromecast, mikäs laite se tämä on?

Chromecast, Googlen Chrome-laiteperheen uusin tulokas, mahdollistaa verkossa sijaitsevan suosikkimediasi seuraamisen HDTV:stä. Elokuvat, TV-sarjat, YouTube, Netflix, juuri Suomeen julkaistu Google Play Music ja Google Play, sekä Chrome-selain toimivat saumattomasti ja kulkevat mukanasi minne ikinä matkaatkin.

Vaikka laite saattaa ensi kuulemalta vaikuttaa lähinnä viihdekäyttöiseltä, on sillä paikkansa myös yritysten ja oppilaitosten arjessa.


Chromecast on kooltaan pieni, vastaanottimen HDMI-porttiin liitettävä laite, joka saa virtansa USB-liitännän kautta. Chrome-laitteille ominaisesti, Chromecast päivittyy aina automaattisesti.

Mielenkiintoiseksi Chromecastin tekee se, että sitä ei ohjatakaan perinteisesti kaukosäätimen kautta, vaan jonkin olemassa olevan laitteen avulla. Vaihtoehdoista löytyy markkinoiden suosituimmat laitteet: Android puhelimet ja tabletit, iPhonet ja iPadit, muut Chrome-laitteet, sekä Chrome-selain. Koska sisältö haetaan suoraan valitusta palvelusta, vapautuu esimerkiksi tabletti muuhun käyttöön ja puhelimellakin voi soittaa normaalisti.


Mitä lisäarvoa tämä tuote sitten tuo yrityksille ja oppilaitoksille? Ensi kuulemalta saattaa vaikuttaa, että kyse on lähinnä viihdekäyttöisestä laitteesta, mutta kun huomioidaan, että Chromecastin kautta on käytössä kaikki Chrome-selaimen toiminnot lisäosineen (Chrome Web Store) sisältäen kaikki Google-tuotteet, toimintojen mahdollisuudet pomppaavat sekunneissa pilviin. Näin onnistuu neuvottelu- tai luokkatilassa pyörittää omalta tabletilta vaikkapa Google Dokumentit esitystä suoraan HDTV-ruudulle langattomasti. Sinulla saattaa olla YouTubessa tekemiäsi videoita, jotka haluat esitellä muille kokoukseen osallistuville ja tämäkin käy näppärästi. Puhumattakaan Hangouts-videoneuvotteluista, yhdessä työskentelystä ja monista muista toiminnoista, joiden kirjo jatkuvasti vain monipuolistuu.
Alkuun pääsee 3 helpon vaiheen kautta: liitä Chromecast mihin tahansa HDTV-laitteeseen, yhdistä Wifi-verkkoon ja lähetä vaikkapa mobiililaitteeltasi mediaa esitettäväksi.

Olemme VerkkoApsissa nyt jo tovin aikaa innokkaasti testanneet Chromecastin ominaisuuksia niin toimistolla kuin kotonakin. Meillä Chromecast on liitettynä neuvotteluhuoneen HDTV:hen ja sitä ohjaa käyttäjistä se, joka kulloinkin sitä tarvitsee.

Mia

Päivitys 19.3.2014: Chromecast saapui myynti Google Play Suomeen
Päivitys 3.1.2014: Suomessa Chromecastia myy mm. Verkkokauppa.com