27. helmikuuta 2013

VerkkoAps asiakascaset: Rovio ja Algol

Meillä VerkkoApsissa on asiakkaita useilta eri aloilta. Heidän tarpeensa ovat yksilölliset ja meidän tehtävämme on löytää tarpeisiin sopivat ratkaisut. Angry Birds pelistään maailman maineeseen nousseen Rovion ja perinteikkään suuryritys Algolin tarpeiden voisi kuvitella olevan hieman erilaiset, mutta silti molemmat ovat löytäneet tarpeet täyttävän ja tyytyväisyyttä herättävän IT-ratkaisun Google Appseista ja yhteistyöstä VerkkoApsin kanssa. Katso miten kaikki tämä tapahtui juuri julkaistuista asiakascase kuvauksistamme:

Case Rovio: lue koko tarina täältä

Case Algol: lue koko tarina täältä



Haluatko sinäkin siirtää organisaatiosi menestyksekkäästi Google Appseihin? Ota yhteyttä ja suunnitellaan yhdessä Sinun yrityksellesi sopiva ratkaisu.
myynti@verkkoaps.fi tai 09-4257 9282

26. helmikuuta 2013

Näin annat Gmailissa käyttöoikeuden tiliisi

Voit siirtää käyttöoikeuden Gmailiisi toiselle henkilölle, joka voi lukea, lähettää ja poistaa viestejä puolestasi. Näin saat myös helposti yhdistettyä tilit, mikäli sinulla itselläsi on useampi. Voit esimerkiksi siirtää sähköpostioikeudet organisaatiosi järjestelmänvalvojalle, tai voit siirtää oman henkilökohtaisen sähköpostisi käyttöoikeuden puolisollesi. Valtuutettu käyttäjä voi myös käyttää toisen henkilön yhteystietoja valitsemalla Yhteystiedot -linkin. Valitsemalla Vastaanottaja tai Kopio tai Piilokopio-linkin sähköpostin luonti-ikkunassa, saat esiin myös yhteystietosi.
Et voi antaa kenellekään lupaa vaihtaa tilisi salasanaa tai asetuksia, tai pikaviestitellä puolestasi. Voit määrittää jopa 10 käyttäjää. Toimi seuraavasti:
  1. Napsauta oikeassa yläkulmassa olevaa rataskuvaketta ja valitse Sähköpostin asetukset. Valitse sitten Tilit -välilehti.
  2. Valitse kohdassa "Anna käyttöoikeus tiliin" Lisää toinen tili -linkki.
  3. Anna sen henkilön sähköpostiosoite, jonka haluat päästää tiliisi ja valitse Seuraava vaihe. Muista, että voit antaa vain Google Mail -osoitteen.
  4. Näet vahvistusviestin. Valitse Anna käyttöoikeudet lähettämällä sähköpostia, jos olet varma asiasta.
  5. Valtuutettu käyttäjä saa vahvistusviestin, jossa kerrotaan, että olet myöntänyt käyttöoikeuden käyttäjälle.
    • Kun valtuutettu on vahvistanut tämän pyynnön, tarkastusprosessin valmistuminen voi kestää jopa 30 minuuttia. Jos haluat nähdä onko valtuutettu vahvistanut tilisi käyttöoikeuden, katso Tilit ja tuonti -välilehti kohdasta Asetukset
      




Kaikissa viesteissä, jotka joku muu lähettää tililtäsi, on sinun nimesi sekä lisäksi lähettäjän nimi, joten lähettäjänä näkyy: Sinun nimesi (lähettäjänä valtuutettu).
Jos joku on myöntänyt sinulle oman tilinsä käyttöoikeuden, voit käyttää tiliä valitsemalla alas-nuolen sähköpostiosoitteesi vierestä oikeasta yläkulmasta. Napsauta Vaihda tili ja valitse sen henkilön sähköpostiosoite, jolle haluat siirtää käyttöoikeudet.

 

Poista valtuutetun käyttöoikeus tiliisi

Jos et enää halua antaa muille oikeuksia tiliisi, noudata seuraavia ohjeita:
  1. Napsautarataskuvaketta Gmailin oikeassa yläkulmassa ja valitse Sähköpostin asetukset
  2. Napsauta Tilit ja tuonti -välilehteä.
  3. Valitse Anna käyttöoikeus tiliisi -osiossa Poista niiden tilien kohdalla, jotka haluat poistaa.

Lähde: Google


25. helmikuuta 2013

Miten hyödyntää YouTube uudistusta yrityksessä?

Viime viikolla julkaisimme iloisen uutiset: päivityksen myötä YouTube on saatavilla nyt myös Google Apps käyttäjille.
Google Apps pääkäyttäjät voivat ottaa palvelun käyttöön Google Apps hallintapaneelista, kohdasta Palvelut. Asettamalla YouTuben asetukseksi Käytössä ja Tallenna muutokset.

Mitä hyötyä tästä sitten on organisaatioille jatkossa?
Paitsi että käyttäjien on mahdollista kirjautua omilla Google Apps-tunnuksilla omaan YouTube tiliin, liittää sinne suosikki videot ja seurata kiinnostavia kanavia, myös yritykset saavat uudistuksen myötä muutamia todella hyödyllisiä toimintoja käyttöönsä:
  • Perusta yrityksellesi oma kanava, jolloin voit ladata ja jakaa mielenkiintoisia videoita esim. tuotteistasi tai toiminnastasi. Muistathan, että YouTube videoiden upottaminen esim. yrityksesi verkkosivustolle on todella helppoa ja katselukertojen määrästä voit seurata videoiden suosiota.
  • YouTubesta julkinen vai organisaation sisäinen viestintäkanava? Molemmat ovat mahdollisia! Sisäisesti hyödynnettynä videoiden liittäminen esim. intranetiin on todella helppoa.
  • Hangouts on Air + YouTube: kun yrityksen on mahdollista perustaa oma kanava YouTuben, sinne voi myös mahdollisesti pian nauhoittaa julkiset Hangouts on Air -videoneuvottelutapahtumat, joiden tallentaminen tällä hetkellä onnistuu vain yksittäisen käyttäjän henkilökohtaiseen Gmail-tiliin. Tämä on yrittäjien suuresti toivoma ominaisuus.

22. helmikuuta 2013

Uutta! Google Chromebook Pixel

Uudenlainen ja kerrassaan ainutlaatuinen Google Chromebook Pixel yhdistää saumattomasti kaiken sen mitä jokainen toivoo kannettavalta tietokoneeltaan: laadukkaan laitteiston, Googlen tehokkaan Chrome -käyttöjärjestelmän ja tyylikkään muotoilun. Pixel nimi antaa osviittaa sen herkullisimmalle ominaisuudelle: koskaan aikaisemmin kannettavaan tietokoneeseen ei ole tuotu yhtä korkealaatuista näyttöä. 4.3 miljoonalla pikselillä varustettu huipputarkka näyttö osoittaa tulevaisuudelle suunnan.

Pixelin muita ominaisuuksia:
  • Nopeus: Nopeus on ollut avaintekijä Chrome -tuotteiden kehityksessä alusta asti, jotta käyttömukavuus säilyisi korkeana. Pixel on huomattavan tehokas Intel® Core™ i5 prosessorin ja Flash muistiin pohjautuvan teknologiansa ansiosta. 

  • Yhteydet: Pixelissä on teknologialtaan huippuluokkainen WiFi yhdistettävyys.

  • Tallennus: Pixel on pilvipalveluihin siirtyneiden käyttäjien laite, joten 1 teratavun verran tallennustilaa Google Driveen toimitetaan jokaisen Pixel laitteen yhteydessä.
Ja kuten Chromebookilta voi odottaa, se integroituu Google -sovellusten kanssa saumattomasti! Haku, Gmail, YouTube, Kartat ja esimerkiksi Google+ Hangouts ovat vain klikkauksen päässä.




Chromebook Pixelit saatavana meiltä! Kerromme mielellämme lisää: myynti@verkkoaps.fi

Google Chromebook Pixel viralliset verkkosivut.

Uutta Google Drivessä

Google Driveen julkaistaan jatkuvasti herkullisia uutuusominaisuuksia ja tässä viimeisin: esikatselu, joka tukee yli kolmeakymmentä tiedostomuotoa!

Esikatseluikkunassa voit suoraan siirtyä tiedostosta seuraavan hyödyntämällä esikatseluikkunan oikeassa ja vasemmassa reunassa näkyä nuolipainikkeita. Videotiedostojen katselu onnistuu, kuten myös useita sivuja sisällään pitävän tiedoston selaaminen. Nyt esimerkiksi PDF -tiedostojen esikatselusta voi kopioida tekstiä ja kaikkien näiden hienojen uusien ominaisuuksien rinnalla tiedostojen jakaminen, lataaminen ja tulostaminen ovat napinpainalluksen päässä.

Uusi ominaisuus on nähtävillä muutaman päivän sisällä käyttäjillä joiden organisaatio hyödyntää nopean julkaisun asetuksia.


Lisätiedot: Google
Lähde: Google Drive Blog

20. helmikuuta 2013

Uutta! Nyt YouTube myös Google Apps -tileissä

Juuri julkaistun päivityksen myötä YouTube on saatavilla nyt myös Google Apps käyttäjille. Aikaisemmin palvelu on ollut esillä vain kuluttajille suunnatuissa @gmail.com -osoitteissa.

Google Apps pääkäyttäjät voivat ottaa palvelun käyttöön Google Apps hallintapaneelista, kohdasta Palvelut. Asettamalla YouTuben asetukseksi Käytössä ja Tallenna muutokset.



Asetusten muuttamisen jälkeen käyttäjät näkevät linkin YouTubeen Google -sovellusten yläreunan navigointipalkin Lisää -osion alla.


19. helmikuuta 2013

Google Drive: näin käytät mallipohjia

Google Drivellä on mahdollista luoda ja käyttää itse luotuja ja mallikirjastoon tallennettuja mallipohjia. Luomalla malleja saat esim. yhtenäistettyä organisaatiosi asiakirjat samannäköisiksi ja omalla logolla varustetuksi. Tällä tavoin kaikilla käyttäjillä on aina saatavilla yhtenäinen ja ajantasalla oleva pohja asiakirjoille ja esityksille.

Malligalleria on vaihtanut paikkaa aikaisemmasta ja nykyisin sen löydät seuraavan ohjeen avulla:
Avaa Luo -valikko ja valitse Liitä lisää sovelluksia.


Etsi sovellus Drive Template Gallery.


Liittääksesi sovelluksen Driveen, valitse Yhdistä oikeasta yläkulmasta.


Valitse OK.

Kun sovellus on yhdistetty Drivee, pääset jatkossa mallikirjastoon suoraan Luo -valikosta.


Kun siirryt malligalleriaan, näkyville tulee organisaatiosi tallennetut mallit. Jokaisen mallin kohdalla on Käytä tätä mallia -painike, jota klikkaamalla mallipohjan saa käyttöön. Dokumenttia voi tällöin muokata normaalisti ja se tallentuu automaattisesti Oma Driveesi. Tarjolla käytettäväksi on myös paljon julkisia malleja.
Jos haluat lisätä galleriaan luomasi mallin, oikeassa yläkulmassa on Lähetä malli -painike, jonka kautta tämä onnistuu.


15. helmikuuta 2013

Gmailissa valmistunut Labs -toiminto

Jälleen eräs hyväksi havaittu kokeellinen Labs -toiminto on valmistunut sovelluksen varsinaiseksi osaksi Gmailissa.
Kyseessä on Tekstin oletustyyli, jota pääset muuttamaan sähköpostin asetuksista välilehdeltä Yleiset.

Tämän asetuksen avulla voit määritellä fontin, sen koon ja värin jota postilaatikkosi hyödyntää esim. kun vastaat sähköposteihin.

Uutta Google Lomakkeissa

Google Lomakkeisiin on viime aikoina tullut runsaasti uusia ominaisuuksia, joista viimeisin on keskittynyt Lomakkeen muokkaamisen parantamiseen ja muokkaustilan uuteen graafiseen ilmeeseen.

Kun aloitat luomaan Lomaketta Drivessä, sovellus kysyy ensimmäisenä Lomakkeen otsikkoa (nimi) ja Lomakkeeseen liitettävää teemaa.
Teemat näkyvät muille käyttäjille silloin kun Lomaketta hyödynnetään Live-lomakkeena.


Lomakkeen muokkausikkunan graafinen ilme on uudistunut. Tutut toiminnot löytyvät edelleen, mutta niiden uudella asettelulla on pyritty tuomaan eniten käytettyjä toimintoja lähemmäksi käyttäjiä.


Suurin muutos löytyy oikeasta yläkulmasta, jossa nykyisin sijaitsee Lähetä lomake -painike.

Uuden Lähetä lomake -ikkunan avulla lomakkeen jakaminen niin sähköpostitse, linkin avulla kuin sosiaaliseen mediaankin on todella helppoa. Täältä löydät kaikki keinot Lomakkeen jakamiseksi todella helposti, jonka lisäksi voit myös jakaa varsinaisen lomakkeen, josta haluat Lomakkeeseen lisää muokkaajia, jotka voivat tarkastella myös vastauksia.

Google Lomakkeen ulkoasu

Kun aloittaa uuden Google Lomakkeen luomisen, aluksi sovellus pyytää valitsemaan teeman, joka määrittelee Lomakkeen ulkoasun.


Tarjolla on useita erilaisia vaihtoehtoja, mutta entäpä jos haluaisit enemmän oman organisaatiosi näköisen Lomakkeen?
Vielä ei ole mahdollista luoda omaa graafista ilmettä Lomakkeelle, kuten esim. Asiakirjalle, mutta upottamalla Lomakkeen Google Sivustolle, sen ympäristöön on mahdollista lisätä elementtejä, jotka toisille käyttäjille näyttävät Lomakkeeseen kuuluvilta.

Toimi näin:
  • Luo uusi Lomake Drivessä, mutta älä lisää Lomakkeeseen teemaa. Valitse Peruuta kohdassa teema. Näin oletusasetukseksi jää Lomake ilman varsinaista graafista ulkoasua.
  • Viimeistele Lomakkeen kysymykset.
  • Avaa Google Sivustot -sovellus yläreunan mustapohjaisesta navigointipalkista
  • Luo uusi sivusto ja nimeä se (katso ohje sivuston luomiseksi)
  • Lomakkeen upottamiseksi sivustolle tulee ensin avata sivun muokkaustila (kynän näköinen kuvake sivuston oikeassa yläkulmassa).
  •  Kun muokkain on auki, vasemmasta yläreunasta löytyy Lisää -valikko ja sen alta Laskentataulukkolomake.
  • Sovellus aukaisee listan käyttäjän Drivelleen tallentamista Lomakkeista. Näistä tulee valita oikea.
  • Valinnan jälkeen aukeaa upotettavan Lomakkeen asetusikkuna. 
  •  Kun asetukset ovat haluamallasi tavalla, valitse Tallenna. Sivun muokkain on vielä auki, joten valitse Tallenna myös sivun oikeasta yläkulmasta. Näin muokkain sulkeutuu ja näet miltä upotettu Lomake näyttää.
  • Nyt kun Lomake on luotu ja upotettu sivustolle, sen ulkoasua voi muokata sivua muokkaamalla, eli jälleen avataan ensin sivun muokkain. Lisää -valikosta löytyy esim. vaihtoehto Kuva, jonka avulla voi lomakkeen rinnalle lisätä vaikkapa organisaatiosi logon. Ennen kuvan lisäämistä sen kohta valitaan klikkaamalla hiirellä haluttuun kohtaan. Voit myös kirjoittaa tekstiä sivulle muokkaimen ollessa auki. Lopuksi sulje muokkain oikean yläkulman Tallenna -painikkeesta.
  • Lopuksi tulee tarkistaa sivuston jakamisasetukset oikean yläkulman Jaa -painikkeesta ja asettaa ne tilanteeseen sopiviksi.

11. helmikuuta 2013

Uutta Google Drivessä! Näin saat käyttöösi lisäominaisuuksia

Google Drive on jälleen saanut uusia ominaisuuksia! Tämän kertainen päivitys on keskittynyt Driven Luo -painikkeeseen, joka on saanut paitsi uuden ulkoasun myös mahdollisuuden lisätä runsaasti uusia ominaisuuksia Driveen lisäsovellusten avulla.

Valikon uusi ulkomuoto näyttää tältä. Valitsemalla Liitä lisää sovelluksia pääsee tutustumaan sovellustarjontaan.

Tarjonta on runsas. Lisätietoja jokaisesta sovelluksesta saa kun klikkaa sen kuvaketta.

Kun klikkaat sovelluksen tiedot auki, oikeasta yläreunasta löytyy Yhdistä -painike, jonka kautta sovellus lisätään Driveen.
 
Kun olet liittänyt uusia ominaisuuksia Driveen, ne näkyvät automaattisesti Luo -painikkeen alla.
Niiden asetuksia pääsee muuttamaan Ratas -kuvakkeen alta, kohdasta Hallinnoi sovelluksia.

Vaihtoehdot -painikkeen alta löytyy mm. sovelluksen poistamisen asetus.

6. helmikuuta 2013

Vertailussa Google Apps ja Microsoft Office 365:den dokumenttityöskentely pilvessä

Kasvava määrä yrityksiä siirtyy pilvipalveluihin. Syynä tähän on usein työvälineiden laajentuminen, yhteiskäyttöisyys ja kustannustehokkuus. Vaikka puhutaankin yleisenä nimikkeenä pilvipalveluista, löytyy sen alaisuudesta lukuisia palveluntarjoajia joiden tuotteissa saattaa olla suuriakin eroavaisuuksia. Vahvasti pohjautuen Basecampin kahteen erinomaiseen artikkeliin aiheesta, pohdimme Google Apps ja Microsoft Office 365 -tuotteiden eroavaisuuksia dokumenttityöskentelyssä.

Käytön aloittaminen

Järjestelmä vaatimukset

  • Office 365 järjestelmävaatimukset: Ennen kuin pääset aloittamaan Office 365 asentamisen, tulee IT-osaston varmistaa laitteiston yhteensopivuus sovelluksen järjestelmävaatimusten kanssa. Tämän jälkeen tulee asentaa 365 connector, joka mahdollistaa online-tallennuksen Microsoftin dokumenttienhallinta sovellukseen (SharePoint). Tässä vaiheessa saattaa olla mahdollisuus lisäkustannuksiin laitteiston päivityksen vuoksi.
    *Gartner arvioi että vain 10% organisaatioista on saattanut loppuun siirtymisensä Windows XP:stä uudempaan Windows 7:mään. 
  • Google Apps järjestelmävaatimukset: Ennen Google Apps -tuotteen käytön aloittamista IT-osaston tulee tarkistaa, että laitteisto täyttää järjestelmävaatimukset.

Tiedostojen tallentaminen

  • Tiedostojen tallentaminen Office 365:ssä: Jahka käyttäjillä on pääsy Microsoft Wordiin  365:den kautta, edessä on useita suuria eroavaisuuksia tallentamisessa siihen miten perinteisesti sovellusta käyttäneet ovat todennäköisesti tottuneet tekemään: tallentaminen ei tapahdukaan "Tallenna" tai "Tallenna nimellä" painikkeista vaan "Tallenna ja lähetä". Myöhemmin käyttäjien tulee valita "Tallenna SharePointiin", eikä "Tallenna verkkoon" joka saattaisi tuntua loogiselta vaihtoehdolta. Lisäksi pitää valita SharePointista tallennuspaikka, jonka löytäminen saattaa olla aluksi haasteellista, sillä sovellus ei muista automaattisesti edellistä tallennuspaikkaa.
     Käyttäjien tulee varmistaa, että he tallentavat tiedoston tuetussa formaatissa. Mikäli näin ei ole, käyttäjien tulee muuttaa tiedoston tallennusformaatti sellaiseksi, jota SharePoint tukee ja vasta onnistuneen tallennuksen jälkeen tiedosto on jaettavissa muille käyttäjille. 
  • Tiedostojen tallentaminen Google Appseissa: Google Appsien kanssa kaikki ylimääräinen häslinki tallennusprosessissa on onnistuttu jättämään pois, jonka lisäksi käyttäjiä on helpotettu automaattisella tallennuksella, joten työskennellessä ei tarvitse muistaa tehdä lainkaan tallennuksia. Jos jotakin yllättävää tapahtuu, kuten laitteiston rikkoutuminen tai äkillinen yhteydenkatkeaminen, kaikki muutokset ovat tallessa, eikä käyttäjältä katoa arvokasta tietoa.

Dokumenttien jakaminen

  • Tiedostojen jakaminen Office 365 -sovelluksessa: Muut käyttäjät saavat automaattisesti muokkausoikeudet kun heille jaetaan tiedosto. Käyttöoikeutta voi muuttaa ennen tai jälkeen jakamisen, mutta ei sen yhteydessä.
  • Tiedostojen jakaminen Google Apps -sovelluksissa: Tiedoston jakaminen Google Appseissa on yhtä helppoa kuin sellaisen luominenkin. Klikkaa "Jaa" -painiketta ja kirjoita henkilöt, joille haluat tiedoston jakaa. Samalla on mahdollista määritellä heidän käyttöoikeutensa jaettavaan dokumenttiin. Käyttöoikeuksia on mahdollista myöhemmin muuttaa tai palata samaan ikkunaan tarkistamaan aikaisemmin tehdyt asetukset.

Dokumenttien saavutettavuus

  • Office 365: tiedostojen saavuttaminen: Käyttäjät voivat navigoida läpi SharePointin kansiorakenteen, mutta jos tiedosto on jaettu, heidän täytyy tietää missä etsitty tiedosto sijaitsee, sillä missään ei ole "Jaettu minun kanssani"-osiota. Jos käyttäjät eivät tiedä tiedoston sijaintia, saattaa etsimiseen tuhrautua runsaastikin aikaa.

  • Google Drive: tiedostojen saavuttaminen: Google Drive on jaettu kahteen pääosioon: Oma Drive (käyttäjän omat tiedostot) ja Jaettu minun kanssani (jaetut tiedostot). Dokumenttien järjestämiseen on useita vaihtoehtoja, jotka hakutoiminnon lisäksi tuovat tiedostot helposti saavutettaviksi.

Käyttäjät

  • Office 365 dokumentin käyttäjät: Kun toinen käyttäjä liittyy dokumenttiin samanaikaisesti, sen voi havaita tiedoston alareunassa näkyvästä kuvakkeesta.

  • Google Apps dokumentin käyttäjät: Kun dokumentissa on useampi käyttäjä samanaikaisesti, oikeaan yläkulmaan ilmestyy värillisiä neliöitä ja lukumäärä paikallaolijoista. Siirtämällä hiiren neliön päälle näkee käyttäjän nimen ja klikkaamalla neliötä kohdan jota käyttäjä parhaillaan muokkaa. Jokaisella käyttäjällä on oma värinsä dokumentissa, jonka mukaan hänen tekemänsä muokkaukset tallentuvat myös versiohistoriaan. 

Yhteiskäyttöisyys

  • Interaktiivisuus muiden käyttäjien kanssa 365:ssä: Klikkaamalla käyttäjän nimeä avautuu mahdollisuuksia yhteydenpitoon, mutta vain varsinaisen dokumentin ulkopuolella. Käyttäjän tietojen tarkastelu ja heidän kanssaan chattailu on mahdollista, mutta vain erillisessä ikkunassa.


  • Interaktiivisuus muiden käyttäjien kanssa Google Appseissa: Käyttäjät voivat chattailla ja jättää toisilleen kommentteja dokumentin sisällä samalla kun muokkaavat varsinaista dokumenttia.

Jakamisasetukset

  • Reaaliaikaisuus tiedon jakamisessa: 365:ssä käyttäjän tekemät muutokset eivät näy reaaliaikaisesti muille käyttäjille, vaan vasta sen jälkeen kun muokkauksen tehnyt henkilö klikkaa "Tallenna". Tähän asti muokattava osio on "lukittu" muilta käyttäjiltä, jolloin he eivät voi muokata kyseistä osiota. 365:den yhteydessä ei voida puhua reaaliaikaisesta muokkaamisesta.

  • Reaaliaikaisuus tiedon jakamisessa: Lukuisat käyttäjät voivat muokata reaaliaikaisesti dokumenttia ja nähdä toistensa tekemät muutokset samantien. Tallentamista ei tarvita, sillä dokumentti tallentuu Driveen automaattisesti aina kun muokkauksia tehdään. Käyttäjät voivat myös muokata samoja osioita dokumentista samanaikaisesti. 

Yhteiskäyttöisyys

  • Yhteiskäyttöisyys rajoitukset 365:ssä: Jos käyttäjällä on tiedosto avattuna Wordin perinteisessä työpöytäversiossa, muut käyttäjät eivät pääse käsiksi samaan tiedostoon online-versiossa kunnes alkuperäinen käyttäjä sulkee tiedoston työpisteessään. Sen sijaan jos käyttäjä työskentelee jaetun tiedoston online-versiossa, ainoa keino muille käyttäjillä saada samainen tiedosto auki on avata se työpöytäsovelluksessa. Tämä saattaa sulkea pois monesti esim. mobiilikäytön mahdollisuuden.

  • Yhteiskäyttöisyys Google Appseissa: Google Appsien kanssa ei tarvitse olla huolissaan tiedoston lukittumisesta, muiden käyttäjien pääsemättömyydestä tiedostoon, tallennuksen muistamisesta ja hankaluudesta, jaettujen tiedostojen epäselvästä löydettävyydestä tai muistakaan ongelmakohdista joista 365 kärsii. Google Apps -sovellukset yksinkertaisesti toimivat.

Mobiilikäyttö ja yhteisöllisyys

  • Mobiililaitteella jakaminen ja yhteiskäyttöisyys 365:ssä: Mobiili jakaminen 365:ssä on rajoitettu vain tiedoston katseluoikeuteen, ellei käyttäjällä ole erillistä Microsoft tiliä aktivoituna. Tämä puolestaan on jälleen yksi lisäkustannuksen paikka.
  • Mobiililaitteella jakaminen ja yhteiskäyttöisyys Google Appseissa: Missä tahansa käyttäjät ovatkin, millä laitteella hyvänsä, he voivat katsella ja editoida dokumentteja sekä online että offline-muodossa.

Kuten alkuperäisessäkin artikkelissa lopuksi todetaan: Todellinen ero tuotteiden välillä on käytön omaksumisen helppous ja yhteiskäyttöisyys Google Appseissa, Microsoft Office 365:den hankaluuteen ja rajoittuneisuuteen verrattuna.

Lue alkuperäiset artikkelit täältä ja täältä.
Lähde ja kuvat: Basecamp

Uutta! Ylläpidä verkkosivustoa Drivestä käsin

Aikaisemmin on ollut mahdollista säilyttää HTML, JavaScript ja CSS tiedostoja Drivessä, mutta nyt myös niiden ylläpito ja jakaminen on mahdollista Drivestä käsin.
Tämä mahdollistaa verkkosivun ylläpitämisen Drivestä, jolloin kaikki tiedostot ovat aina saatavilla kaikkialla.

Näin se toimii:
  1. Luo Drivelle uusi kansio ja aseta sen käyttöoikeus julkiseksi verkossa
  2. Lataa kansioon HTML, JS ja CSS tiedostot
  3. Avaa HTML -tiedosto ja näet Esikatselu/ Preview -painikkeen.
  4. Jaa URL-osoite ja kaikki voivat nähdä verkkosivusi.

5. helmikuuta 2013

Google uudisti Hyvä tietää -sivustonsa

Google on uudistanut tietoturvan ylläpitämiseen erikoistuneen Hyvä tietää -sivustonsa.
Kyseiselle sivustolle on koottu lukuisia vinkkejä ja ohjeita oman turvallisuuden parantamiseksi verkossa surffailtaessa. Ohjeet ovat selkokielisiä ja näin ollen helposti ymmärrettäviä kaikille käyttäjille.

Googlen Hyvä tietää -sivusto.

Allekirjoita Google Dokumentit helposti SignEasyn avulla

Koska asiakirjamme ovat nykyään verkossa ja vastausten oletetaan kulkevan nopeasti, SignEasy helpottaa elämää. Sen avulla on mahdollista mobiilisti allekirjoittaa asiakirjoja ja se integroituu saumattomasti yhteen Google Driven kanssa.


Asenna Androidille SignEasy Google Playsta.
Asenna iOS:llä SignEasy App Storesta.
Katso ohjeet SignEasyn käytöstä täältä.