24. elokuuta 2012

GetMo: Googlen uusi työkalu verkkosivujen mobiilikäytön parantamiseksi

Internetiä käytetään jatkuvasti enemmän ja useammin mobiilisti. Tutkimusten mukaan jo 38 prosenttia suomalaisista käyttää älypuhelinta ja vaikka maassa tehdään päivittäin noin miljoona mobiilihakua ainoastaan 22 prosentilla suomalaisista yrityksistä on mobiililaitteille sopivat verkkosivut. Kehitettävää siis löytyy. Googlen juuri suomeksi ilmestynyt GetMo- sivusto auttaa yrityksiä mobiilisivujen tekemisessä.

GetMo- sivustolta löytyy myös erinomainen Testaa sivustosi- toiminto, jonka avulla näet miltä sivustosi näyttää juuri nyt mobiilaitteessa.




Google Finland julkaisi blogissaan seuraavia tutkimuksiin pohjautuvia tuloksia suomalaisten mobiilikäyttäytymisestä:
"Älypuhelinten määrä on reilussa kasvussa Suomessa. Alkuvuodesta tehdyn tutkimuksen mukaan 38 prosenttia suomalaisista käytti älypuhelinta. Viime vuonna vastaava luku oli 29 prosenttia. Älypuhelinten omistajat käyttävät laitteitaan tiedonhakuun. Googlen mobiilihaut ovat kasvaneet 137% edelliseen vuoteen verrattuna. Kaksi kolmesta suomalaisesta älypuhelimen käyttäjästä tekee hakuja ainakin kerran viikossa ja näistä puolet joka päivä.
Yli puolet käyttäjistä, 55%, olettaa verkkosivujen selaamisen älypuhelimella olevan yhtä helppoa, kuin tietokoneella. Kuitenkin vuoden vaihteessa tehdyn tutkimuksen mukaan suomalaisista yrityksistä ainoastaan 22 prosentilla on mobiilioptimoitu internetsivusto ja 23 prosenttia hyödyntää mobiilimarkkinointia.

Suurimmaksi esteeksi mobiiliratkaisujen hyödyntämiselle suomalaisyritykset ilmoittavat ajanpuutteen mobiilin mahdollisuuksiin syventymiseen - tätä mieltä oli 34 prosenttia yrityksistä. 30 prosenttia yrityksistä ilmoitti esteeksi tiedon puutteeen."

Google Finland oli myös kerännyt yhteen nämä erinomaiset vinkit toimivan mobiilisivuston luomiseksi:

Kymmenen vinkkiä jotka kannattaa huomioda mobiilisivustoa luotaessa:
1. Nopeus. Mobiililaitteiden käytäjät ovat usein lyhytjännitteisiä. On tärkeää että sivusto latautuu nopeasti, sisältö on helposti selailtavaa ja keskeinen tieto on helposti saatavilla. Tiedostokooltaan pienet kuvat varmistavat sivun nopean latautumisen. Mobiilikäyttäjien suosima ja tarvitseva tieto ja toiminnot kannattaa asettaa etusijalle. Nettisivuanalytiikan avulla tunnistaa käyttäjien suosiman sisällön.

2. Helppo selailtavuus.
 Sivuston helppo selailtavuus on tärkeää. Sisällön olisi hyvä mahtua kerralla ruudulle. Vierittämisen ollessa tarpeen, sen tulisi tapahtua alas päin, ei sivulle. Paljon tietoa sisältävillä suurikokoisilla sivustoilla kannattaa tarjota käyttäjille hakutoiminto. Myös selkeät “takaisin” ja “alkuun” painikkeet auttavat käyttäjiä navigoimaan.

3. Peukaloystävällisyys.  Vierittämiseen, pyyhkäisyihin ja valintojen tekemiseen kosketusnäytöllisillä mobiililaitteilla käytetään sormia. Käyttämällä suuria painikkeita voidaan ehkäistä virheellisiä klikkauksia.

4. Helppokäyttöisyys. Sisällön tulisi sopia yhdellä kertaa näytölle ja olla luettavissa ilman suurentamista. Tekstin lukeminen matkapuhelimella helpottuu kun sivulle ei jätetä turhaan tyhjää tilaa, huolehditaan että taustan ja tekstin välinen kontrasti on riittävä sekä käytetään tärkeiden linkkien ja painikkeiden ilmaisemiseen eri värejä.

5. Mobiiliystävällisyys. Mobiilisivustojen olisi hyvä toimia kaikenlaisilla eri mobiililaitteilla. Flash-laajennuksen käyttöä kannattaa välttää, sillä se ei toimi monissa mobiililaitteissa. Sivuston tulisi olla käytettävissä niin pysty- kuin vaaka-asennossakin.

6. Nopeus. Ostamisen tai yhteyden ottamisen tulisi olla asiakkaalle vaivatonta. Toiminnon loppuunsaattamisen tulisi onnistua vain muutamalla painalluksella ja soiton yhdellä klikkauksella. Kannattaa pitäytyä keskeisissä päätöksentekoon vaikuttavissa tiedossa, kuten tuotetiedot, valokuvat ja sijaintitiedot. Sisältö kannattaa pitää lyhyenä ja käyttää valintaruutuja, listoja ja vieritysvalikkoja tiedonsaannin helpottamiseksi.

7. Paikallisuus. Paikallisen tiedon etsintä on yksi suosituimmista toiminnoista älypuhelimilla. Sivustolle kannattaa liittää yrityksen puhelinnumero niin että se on yhden klikkauksen päässä etusivulla sekä osoite tai lähimmän liikkeen etsintätoiminto. Kannattaa hyödyntää matkapuhelinten paikannusominaisuuksia ja sisällyttää sivustolle karttoja sekä ohjeita ja kohdennettua tietoa perustuen käyttäjän sijaintiin.

8. Käytettävyys. Asiakkaat käyttävät usein sekä matkapuhelimiaan että tietokoneitaan. Helposti näkyvillä olevat “sisäänkirjautuminen”, “ostoskori” ja “suosikit” auttavat asiakasta löytämään tarvittavan tiedon nopeasti uudelleen laitteesta riippumatta. Asiakkaan vakuuttamiseksi sisällön tulisi vastata toisiaan niin tietokoneella kuin matkapuhelimellakin sivustoja selailtaessa.

9. Mobiililaitteen tunnistaminen. Yrityksen nettisivut voivat tunnistaa laitteen, jolla sivuilla vieraillaan. Älypuhelimilla sivustoilla vierailevat voidaan ohjata yrityksen mobiilisivuille. Mobiilisivustolla tulisi olla linkki myös yrityksen tavallisille nettisivuille, tällöin asiakas voi itse päättää mitä versiota sivusta haluaa käyttää.   

10. Sivuston kehittäminen. Sivuston ei tarvitse olla täydellinen ennen lanseeraamista. Kannattaa mieluummin ottaa sivusto käyttöön nopeasti, testata sitä käytännössä ja nähdä mikä toimii ja mikä ei. Kannattaa kerätä käyttäjien palautetta ja käyttää web-analytiikkaa jolloin on helpompi ymmärtää mitä osia sivustosta kannattaa kehittää.

Lähde: Google Finland Press Blog